Wat is het verschil tussen een Gate en expander?


De Noise Gate wordt normaal gesproken gebruikt om ongewenst geluid (overspraak, ruis etc.) van je track te verwijderen.

Als je bijvoorbeeld een echte kickdrum opneemt dan neemt de mic die je daarvoor gebruikt ook een beetje signaal van de snare en misschien toms en bekkens op.

Een expander is bijna een gate. In plaats van een constante verzwakking heeft de expander echter een ratio, net als bij een compressor dus. Een expander verzwakt net als de gate echter signalen ONDER de threshold, terwijl een compressor signalen BOVEN de threshold verzwakt.

De expander wordt dus ook gebruikt om ongewenst geluid te verwijderen. Omdat de expander echter wat flexibeler is door zijn ratio, kun je hem ook gebruiken om tracks wat dynamische te maken. De signalen onder de threshold worden immers niet "lomp" verzwakt maar verzwakt volgens een ratio, waardoor ze beter blijven klinken.


Wat is de noise gate?

Kick met overspraak (zonder gate)

Kick met noise gate

Normaal gesproken vind je de volgende knoppen op een Noise Gate:

  • Threshold: de threshold bepaalt vanaf welk volume niveau de gate begint te verzwakken; alles onder de threshold wordt verzwakt met een constante waarde.

  • Range: mate van verzwakking van de signalen onder de threshold. Bij de gate is deze waarde constant; alles wordt met dezelfde hoeveelheid verzwakt in tegenstelling tot de Expander.

  • Attack: als je de gate vergelijkt met een fader die automatisch open en dicht gaat dan is de attack de snelheid waarmee hij dichtgaat. zet je deze te langzaam dan hoor je een korte fade-in. Zet je deze te snel dan kan het klikjes in je signaal geven.

  • Hold: Zodra het signaal onder de threshold komt verwacht je natuurlijk dat de gate gelijk gaat verzwakken; de kans bestaat dan echter dat je een deel van het geluid dat je wel wilt hebben ook verzwakt (zie afbeeldingen hieronder). De hold zorgt ervoor dat de gate even wacht met verzwakken om dit te voorkomen.

  • Release: de release bepaalt vervolgens weer hoe snel de gate weer stopt met verzwakken. Je gebruikt de release in combinatie met de hold om het geluid dat je wel wilt horen zo goed mogelijk door te laten.

Boven: kick zonder gate

Onder: kick met gate met te korte release en geen hold

Boven: kick zonder gate

Onder: kick met gate met een te lange attack tijd

Gates worden vooral bij opnames (of later in de mix) en live optredens gebruikt. Ze zijn nodig op de kick, snare, toms als hier overspraak op binnenkomt. Gitaristen gebruiken ze ook vaak om ervoor te zorgen dat er ook echt niets te horen is als ze niet spelen; een gitaarversterker geeft een hoop ruis/storing, zeker bij het gebruik van veel distortion.

Drums zijn relatief makkelijk te gaten omdat de envelope van de aanslagen behoorlijk constant is; ze hebben dezelfde vorm en daarom zijn de attack en release tijden makkelijk in te stellen. Bij een gitaar moet je al een stuk subtieler te werk gaan; iedere aanslag heeft een andere vorm wat maakt dat de gate lastiger in te stellen is en je "soepelere" tijden voor de attack, hold en release moet gebruiken.

Probeer ook eens een gate te side-chainen op bijvoorbeeld een string of pad! Je zet dan een gate op die string maar je laat de gate triggeren door een ander signaal zoals een percussieve loop.

De noise gate op de melodische pad wordt in dit voorbeeld getriggered door een hi-hat loop

Wat doet een expander?

Loop zonder expander

Loop met expander

Vorige
Vorige

 Distortion, Saturation & Exciters 

Volgende
Volgende

Soorten compressie: kies eerst het juiste type!