Wat heb je nodig als muziek producer/technicus?

Wat heb je nodig als producer of geluidstechnicus technicus? En als je met een opleiding mee wilt doen?

Het aanbod van produceer software en hardware is groot, en is het begin is het niet altijd even duidelijk wat nu echt belangrijk is. In principe heb je niet veel nodig tegenwoordig: een laptop, DAW, interface en monitoren of hoofdtelefoon is in de basis al genoeg. Een keyboard of andere controller maakt het leven echter wel een stuk leuker, en wat betere sounds zijn nooit verkeerd…Het eind is dus al snel zoek! Bij mij ook nog steeds..Ik heb inmiddels wel geleerd dat je beter gelijk goede spullen kunt kopen waar je dan eerst goed mee om leert gaan. Zorg dus eerst dat je basis goed is, voor je allemaal extra’s aan gaat schaffen:

  • Computer

  • Interface (geluidskaart)

  • DAW (muziek software)

  • Monitoren (en in dat geval ook je akoestiek) of hoofdtelefoon

Hieronder vind je een overzicht van waar je op kunt letten, welke merken veel gebruikt worden en waarom, en wat leuke extra tips. Heb je vragen? Laat het weten in de comments!

Computer

Je moet zelf bepalen of je een PC of Mac prettig vindt werken. Beide hebben voor en nadelen. PC is wat flexibeler misschien en MAC wellicht wat stabieler, maar dit hangt er net vanaf wat voor pc we het over hebben. Een mac is duurder, maar gaat over het algemeen wel langer mee. Wil je met Logic gaan werken dan heb je echter geen keus: dat draait alleen op Mac.

Vereisten:

  • Minimaal 8 gig intern geheugen; hoe meer hoe beter.

  • I5 of i7 processor (zo snel mogelijk). i9 Kan ook, maar let op dat de koeling dit aankan

  • Eén of twee SSD harde schijven. Bij voorkeur twee. Eén om je besturingssysteem en programma's te draaien en één om je projecten, samples en muziek te saven.

  • Bij voorkeur een harde schijf om backups te maken. Misschien in RAID configuratie, of met Time Machine.  Voor backups is een normale HDD prima

  • Als je een externe harde schijf wil gaan gebruiken om vanaf te produceren kies dan wel een SSD met USB3; dan weet je zeker dat het snel genoeg is.



DAW

Je hebt uiteraard software nodig om mee te werken. Je kunt de verschillende pakketten bij ons komen proberen. Populaire keuzes zijn: Cubase, Ableton, FLStudio, Protools, Logic en Studio One. Bitwig, Reaper en Reason zijn hele leuke alternatieven. Reaper is heel goedkoop, en Sonar is zelfs gratis.

Cubase is waarschijnlijk het meest uitgebreide programma, wat het ook weer een beetje onoverzichtelijk kan maken als je het zelf probeert te leren. FLStudio en Ableton zijn juist erg makkelijk en snel te leren, maar wat beperkt op sommige vlakken zoals het bewerken van audio. FLStudio is wel de beste deal: de aanschafprijs is al laag, en je hoeft daarna nooit meer iets te betalen. Dit terwijl andere programma's altijd geld vragen voor updates.

Logic is ook een prima keus, maar draait alleen op Mac. Wil je in grotere studio's gaan werken dan moet je ook Protools leren: voor thuis zijn er naar ons idee betere opties.

Ga je een opleiding volgen dan krijg je op de meeste programma's zo'n 50% korting.

Twijfel je over welk programma je wilt gaan gebruiken? Neem dan even contact op: we adviseren je graag en geheel vrijblijvend.


Afluistering: interface + monitoren & akoestiek

Of je nu muziek produceert, opneemt, of afmixt; je hebt altijd een goede afluistering nodig.  Vanaf het moment dat je op "play" drukt verlaat het geluid je computer via de geluidskaart (=interface).  Zo'n interface is meestal een alles-in-een oplossing waarvan je de onderdelen later ook los terug zult vinden in de grotere studio's:

  • Microfoon voorversterkers (ingang voor je mic)

  • Line inputs

  • A/D converters (analoog naar digitaal)

  • Soms DSP: een processor om plugins op te draaien

  • USB, thunderbolt of firewire aansluiting van en naar je computer

  • D/A converters (digitaal naar analoog)

  • Monitor outputs: om één of meer sets monitoren aan te sluiten

  • Headphone output(s): om één of meer headphones aan te sluiten

Om mee te beginnen volstaat een normale huis tuin en keuken interface:

Budget vriendelijk maar toch erg goed:

Scarlet2i2G2-large.jpg
  • Focusrite Scarlet en Clarett serie

  • Steinberg UR serie

  • Audient ID serie

Wat duurder:

  • RME

  • Universal Audio

  • Apogee

  • Antelope

Voor de kwaliteit van je afluistering zijn dus de D/A converter, je monitoren en je akoestiek en/of je headphone en de headphone output van belang.

Je wilt ook een betrouwbare interface: hij moet het gewoon doen als je hem aansluit zonder dat de software lastig doet, de driver ineens weg is, de prestaties alleen soms goed zijn etc. Vandaar dat we bovenstaande merken aanraden.

Is mijn onboard geluidskaart niet goed genoeg?

Er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen je onboard geluidskaart en betere audio interfaces. Het geluid is "natuurlijker”, strakker, het stereobeeld is duidelijker enzovoort

Monitoren

Het doel van studiomonitoren en headphones is om het geluid zo nauwkeurig mogelijk weer te geven zonder dingen toe te voegen of weg te laten. Hoe platter de frequentieweergave hoe beter dus, maar dit is zeer moeilijk om voor elkaar te krijgen. Daarnaast heb je bij je afluistering ook gewoon te maken met smaak: wat de één mooi en natuurlijk vindt klinken vindt de ander juist onaangenaam, vermoeiend, "plastic" etc.

Omdat het zo'n belangrijk onderdeel is van je signal-chain raden we aan om niet teveel te bezuinigen om je monitoren of headphone. Financieel gezien is dit ook niet handig; later krijg je toch spijt. Maar je bent ook gewoon een stuk langer bezig om iets voor elkaar te krijgen. In die tijd had je ook geld kunnen verdienen om betere monitoren te kopen..

download.jpeg

We krijgen zeer vaak de vraag waarom we KRK Rokits niet adviseren terwijl “heel veel bekende producers” deze gebruiken.

Het is echter echt een feit dat iedereen die begint met deze KRK’s er later spijt van krijgt; ze zijn niet nauwkeurig genoeg om snel een fatsoenlijke mixt te maken. Ze klinken echter wel gewoon “leuk”; lekkere bass vooral. Dat is tijdens het muziek maken natuurlijk wel fijn.

Goede betaalbare alternatieven voor in kleinere ruimtes zijn:

  • Kali Audio LP6 (350 voor een set)

  • Adam T5V (350 voor een set) of T7V

  • Equator D5

  • Focal Alpha 50 of 65

  • Yamaha HS5 of 7

De getallen staan meestal voor de grote van de woofer; 5 = 5 inch, 65 is 6,5 inch etc. Hoe groter hoe meer laag eruit komt. Denk eraan dat lage frequenties in kleine en niet behandelde ruimtes de meeste problemen geven.

Betaalbare opties voor wat grotere ruimtes:

SM9Left-large.jpg
  • Kali Audio LP8

  • Equator D8

  • Yamaha HS8



Wat duurdere opties zijn er erg veel:

  • Eve Audio (In de studio gebruiken we de SC408)

  • Adam

  • Genelec

  • Focal

  • ATC

  • PMC

  • Barefoot



Akoestiek

Stel je voor dat je super mooie speakers in je badkamer zet...Hoor je dan nog hoe goed de speakers klinken? Zeker niet. Iedere onbehandelde ruimte voegt galm en andere akoestische eigenschappen toe. Vooral de lage tonen geven snel problemen; je ruimte kan deze sterk versterken of verzwakken. Hou je daar geen rekening mee dan zal je werk in een andere ruimte helemaal anders klinken. Een goede akoestische behandeling is dus noodzakelijk om je speakers tot zijn recht te laten komen.

Goedkope Gamma matjes of Auralex absorptie absorberen alleen het hoog en lossen problemen in het laag niet goed op. Kijk bijvoorbeeld op GIK acoustics voor betere opties, of bouw ze zelf. De belangrijkste problemen om aan te pakken zijn de eerste reflecties (early reflections) en de staande golven veroorzaakt door lagere frequenties. Hiervoor zijn echte basstraps nodig.

GIK-Ceiling-Corners-Example.png



Headphones

In sommige gevallen is het gewoon niet te doen om monitoren te gebruiken: buren, niet te fixen akoestiek, of je vriendin of vrouw spelen dan ongetwijfeld een rol...Een goede hoofdtelefoon, eventueel in combinatie met software die de hoofdtelefoon nog nauwkeuriger maakt biedt dan wellicht uitkomst. Probeer ze wel eerst uit voordat je er één koopt: ook hier speelt smaak weer een best grote rol.

i.jpg



Populaire optie zijn:

  • Ollo Audio S4 en S4R

  • Sennheiser HD25, 600, 650

  • Audio Technica ath-m50x

  • Sennheiser HD25, HD650, HD800 etc

  • Beyerdynamic DT-770, 880 en 990

  • AKG K121, K712, K872 etc

  • Focal Listen & Professional

  • Audeze

Er zijn er nog veel meer natuurlijk. Koop in elk geval geen Beats of Skullcandy om mee te produceren! Die proberen het geluid veel te mooi te maken, en zijn daardoor veel te onnauwkeurig voor onze doeleinden.

Als je tijd hebt is het zeker aan te raden om de documantaire “The Defiant Ones” op Netflix eens te kijken. Sowieso super inspirerend hoe Interscope Records is ontstaan, maar ook hoe knap de marketing rond Beats (By Dre) gedaan is.

Correctie software

Er zijn sinds kort een aantal bedrijven die software maken om je monitoren en headphones "plat" te maken qua frequentieweergave.

Sonarworks.jpg


Sonarworks is dan de bekendste (misschien komt dat ook door hun verschrikkelijk irritante spam campagnes..), maar het werkt ook wel erg goed. Verwacht echter geen wonderen; als je kamer helemaal niet behandeld is dan help software niet veel. Alleen over headphones en in redelijk klinkende ruimtes heeft het veel effect.

Opnemen

Als je ook wilt gaan opnemen of samplen dan heb je tenminste één microfoon en pre-amp nodig. De pre-amp zit ook op de interface/geluidskaart.

Microfoons

Om mee te beginnen is een all-round mic de meest verstandige keuze. Condensator mics zijn dan het meest geschikt.

Budget

  • Rode NT1

  • SE Electronics

  • Aston Origin of Spirit

Wat duurder:

  • AKG C414

  • Neumann TLM

En daarna kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Een leuke optie die we ook welleens in de studio gebruiken zijn de modeling mics; daarmee kun je meerdere soorten microfoons nabootsen (klinkt natuurlijk nooit hetzelfde als de echt mics, maar je hebt wel veel klankopties). In de studio hebben we de Antelope Edge. Slate heeft hier ook een mooi systeem voor.

Antelope Edge.jpg


Mic pre-amps

Ook de mic pre-amp kun je los aanschaffen als je die van je interface bijvoorbeeld niet goed genoeg vindt. Je wilt dan waarschijnlijk gelijk een hele goeie:

  • A-Designs

  • Neve

  • Tube-Tech

  • API

  • Grace Design

Plugins

Op zich is je DAW compleet genoeg voor standaard werk. Zeker als je eenmaal weet hoe alles werkt. We gebruiken in principe EQ, dynamics, reverb, delay en modulatie effecten en dat vind je ook allemaal terug in je DAW.

Toch zijn er een aantal pakketten die gewoon heel prettig zijn om mee te werken, of toch net even vetter/mooier klinken dan de stock plugins. Je hebt deze plugins zeker niet allemaal nodig: probeer eerst één en ander goed uit voor je geld uitgeeft.

Fabfilter:

  • Pro-Q3

  • Pro-L

  • Saturn (distortion)

Hun andere plugins zijn ook erg goed.

Izotope:

  • Ozone (voor mastering)

  • Nektar (voor vocals)

  • Neutron (om mee te mixen) Fabfilter werkt wat dat betreft wel wat soepeler

  • Trash (distortion)

Cableguys

  • Volumeshaper

  • Half-Time

  • Filter

Hun bundle is ook leuk en daar zit alles in: Shaperbox

SoundToys:

  • Echo Boy (Echo)

  • Decapitator (distortion)

Universal Audio:

Heel veel erg mooi klinkende "vintage" plugins. Je hebt hier wel een geluidskaart of DSP kastje bij nodig van Universal Audio.

Slate Digital:

Maandelijks abonnement met al hun plugins. Vergelijkbaar met Universal Audio wat kwaliteit betreft.


GEHEIM WAPEN

Acustica Audio Diamond: mijn favoriete EQ om veel karakter en een vette sound toe te voegen.

Ze hebben ook een aantal gratis plugins die erg goed zijn.

Controllers

Haken Audio Continuum

Haken Audio Continuum

Inspelen met een controller ipv je muis of toetsenbord is gewoon een stuk leuker. Het aanbod is tegenwoordig zeer groot. Hieronder vind je wat goede en minder bekende opties.

Keyboards & grid controllers:

  • Komplete Kontrol serie: goede DAW ondersteuning en voor ieder budget

  • Arturia keyboards

  • M-Audio & Alesis keyboards

  • Akai Fire

  • Ableton Push

MPE controllers

Midi keyboards zijn misschien wat beperkt: de toets kan op en neer, de hardheid van de aanslag wordt geregistreerd en soms heb je aftertouch. Met onderstaande controllers heb je wat meer expressie-mogelijkheden:

  • Seaboard

  • Linnstrument

  • Expressive E-Touch

  • Artiphon Instrument 1

  • Haken Audio Continuum

VST instruments

Serum goud.png

Je komt een eind met de stock instrumenten uit je DAW. Toch heb je waarschijnlijk tenminste één extra synth en/of samples nodig. Er zijn een paar veel gebruikte opties:

Synths voor electronische sounds:

XFer Serum

Native Instruments Massive

Spectrasonics Omnisphere

Lennerd Digital Sylenth 1

Image Line Harmor

Sampers voor akoestische instrumenten:

Native Instruments Kontakt

East West Composercloud (abonnement: € 12,- per maand)

Vienna

Samples

Samples zijn vooral bij electronische muziek erg belangrijk. Gelukkig hoef je tegenwoordig niet meer hele DVD's te kopen met 2000 samples waarvan er maar 10 bruikbaar zijn.

Op Splice kun je samples en presets per stuk kopen. Dat scheelt een hoop geld en tijd.


Hardware

Je hebt hardware tegenwoordig niet meer "nodig", maar het kan een hoop karakter geven. Met de opleiding gaan we ook met de studenten Electronische Muziek altijd naar Sound Vision Studio’s om de echte klassieke hardware en mics te laten horen.

Om een idee te krijgen van wat er allemaal te krijgen is op dit gebied kun je op deze website terecht: www.vintageking.com

Wil je betaalbaar beginnen dan is het 500 systeem misschien een leuke optie. Dit zijn kleinere betaalbaardere versies die je in een "lunchbox" schuift die de modules van stroom voorziet.

p-4201-api_lunchbox_loaded_zoom.jpg

Kabels

Bezuinig niet te veel op kabels, zeker niet als het om wat langere afstanden gaat. Je krijgt dan geheid rommel in je signaal (ruis, piepjes, radio ontvangst). Gebruik waar nodig gebalanceerde kabels om dit te voorkomen.



Heb je vragen of opmerkingen? Laat het weten in de comments!