HOE WORD IK DJ?

Het is een veel gestelde vraag: “Hoe word ik DJ?”. Die vraag is niet zo heel makkelijk te beantwoorden: er komt meer bij kijken dan veel mensen denken.

WAT MOET EEN DJ EIGENLIJK ALLEMAAL KUNNEN?

Een DJ draait natuurlijk de muziek op feesten; dat spreekt voor zich. Dat betekent echter wel dat hij precies moet weten wat er gedraaid moet worden. Een DJ is als het goed is dus gelijk ook een uitstekende muziek-kenner (in zijn genre). En hij weet als het goed is precies wanneer hij welke plaat moet draaien; kakt het publiek bijvoorbeeld een beetje in dan kan je het tempo misschien beter wat verhogen.  

Je mag eigenlijk geen fouten maken als je twee nummers aan elkaar mixt, en het is wel leuk als je dit op een beetje interessante manier doet. De DJ moet de techniek dus ook uitstekend beheersen.

Hier houdt het tegenwoordig echter niet op: om aan optredens te komen wordt er tegenwoordig van je verwacht dat je ook eigen tracks released. Zonder eigen muziek wordt je gewoon minder snel gevraagd en überhaupt minder snel gevonden.

Als je ook tracks released dan ben je eigenlijk ook gelijk artiest: je hebt dus een bepaalde rol te vervullen in de (social) media: je moet dan ook zorgen dat dit helemaal voor elkaar is en er professioneel en gelikt uitziet.

Je hoeft natuurlijk niet alles zelf te kunnen en te doen want laten we eerlijk zijn: veel DJ's doen alsof ze eigen tracks maken maar in het echt is dat helemaal niet het geval: ze gebruiken ghost of co-producers die tracks voor ze maken. Maakt de artiest wel zelf zijn muziek dan is het de vraag of hij alles zelf doet: heel vaak wordt het mixen en masteren sowieso uitbesteed.

Ook de social media kun je uitbesteden: veel artiesten hebben een social media adviseur die zegt wat en wanneer ze moeten posten. Of ze nemen het helemaal uit handen; de artiest hoeft helemaal niks meer zelf te posten; dit wordt voor hem gedaan.

WAT VOOR DJ BEN JIJ?

HOBBY DJ

Je kunt ervoor kiezen om altijd op kleine feestjes te blijven draaien; gewoon als “serieuze” hobby. Je verdient dan misschien een paar honderd euro per gig als je geluk hebt. Je hoeft dan ook niet perse eigen tracks te hebben, en je marketing is niet super belangrijk. Je moet wel gewoon goed kunnen draaien natuurlijk, en op het publiek in kunnen spelen. Erg leuk om te doen natuurlijk, en je kunt min of meer de muziek draaien die jij tof vindt.

BRUILOFTEN EN PARTIJEN

Veel DJ's vinden dit verschrikkelijk om te doen, maar anderen vinden het juist hartstikke leuk: de muziek verzorgen op bruiloften, bedrijfsfeesten etc. Dit kan ook behoorlijk veel verdienen; wel een paar duizend euro per gig. Wat veel mensen hier NIET zo leuk aan vinden is het mogelijke gedram en gezanik van het publiek; de mensen kunnen aardig irritant worden: gaan zeuren waarom je hun nummer niet voor de zesde keer draait, waarom ze niet aan je knoppen mogen draaien, waarom ze niet met bier mogen gooien bij je spullen in de buurt etc. Je kunt ook bijna nooit je eigen muziek draaien; ook dat is voor veel DJ's een rede om dit nooit te gaan doen.

PROFESSIONELE DJ

Wil je de kleine feestjes een beetje ontstijgen en op professioneel niveau te DJ-en dan komt er iets meer bij kijken dan alleen goed kunnen draaien:

  1. Je hebt zeer waarschijnlijk eigen tracks nodig

  2. Je tracks moeten ook gereleased worden natuurlijk: wellicht heb je dus een label nodig

  3. Je hebt een goed netwerk nodig: wellicht een booking agency of manager

  4. Je social media moet helemaal op orde zijn

Voldoe je aan bovenstaande “eisen” dan kun je aardig verdienen in Nederland. Ben je echter bereid om ook veel te reizen dan liggen er in het buitenland een hoop kansen voor het grijpen: de club scene in opkomen de landen zoals China en Korea is enorm: vele malen groter dan hier.

TOP NIVEAU DJ

Als je dit niveau bereikt hebt dan begin je ook een aanhang van echte fans te creëren: mensen die speciaal voor jou een feest of festival komen bezoeken. Je bent dan een "grote naam” geworden en dat is voor de organisatie van zo'n feest of festival natuurlijk enorm waardevol: ze zijn er zeker van dat de zaal vol komt. Daar krijg je dan ook naar betaald: 10 tot 100.000 euro voor een avondje is dan helemaal niet vreemd want je verdient dit immers ook makkelijk terug.

"HOE WORD IK DJ”

Volg de volgende stappen:

  1. Zorg dat je het draaien goed beheerst. Dit is op zich niet moeilijk: een cursus of wat privélessen van een goede docent zijn vaak al genoeg ). Neem hiervoor even contact op: we stellen graag een pakket voor je samen.

  2. Leer produceren zodat je eigen tracks kunt releasen: dit is een stuk lastiger en kost veel meer tijd. Volg hiervoor de opleiding Electronic Music Producer bij Master The Mix en oefen zoveel je kunt. Zorg ervoor dat je eerste release gelijk helemaal top is: een eerste indruk wordt niet snel vergeten. Zorg ook dat je regelmatig tracks kunt releasen: het is verstandig om er al een paar klaar te hebben liggen voordat je de eerste released.

  3. Zorg er langzaamaan voor dat je Social media helemaal op orde is. Dat betekent: geen uitlatingen over politiek, voetbal of andere artiesten (behalve positief), mooie foto's, goede hashtags, mooi logo etc. Zorg er ook voor dat je regelmatig iets post zodat je abonnee's/”vrienden” niet afhaken. Hou een budgetje beschikbaar om je leukste posts ook te promoten; dat helpt enorm.

Door dit te doen zijn je kansen op succes vele malen groter geworden. Je eerste indruk bij labels en agencies is gelijk goed waardoor de kans om opgepikt te worden ook veel groter is.

Heb je vragen neem dan gerust contact op!

Wat is de beste DAW?

Wat is de beste DAW? 

Als producer zie je de afkorting DAW vaak voorbij komen. Begin je net met produceren dan zijn dergelijke termen natuurlijk nieuw voor je. Hieronder vind je het antwoord en een lijst van de meest gebruikte DAW's, met hun voor en nadelen.

De afkorting DAW staat voor Digital Audio Workstation. Een DAW is een software programma waarmee je kunt opnemen en muziek kunt maken. Je kunt er zowel audio als midi mee editen. Ook kun je de muziek met plugins optimaal laten klinken.

De meest gebruikte DAW’s zijn :

  • Steinberg Cubase

  • Avid Pro Tools

  • Ableton Live

  • ImageLine FL Studio

  • Propellerhead Reason

  • Presonus Studio One

  • Logic Pro (alleen beschikbaar voor Mac OS)

  • Reaper

Wat is de beste DAW?

Er is geen beste DAW! Ze zijn tegenwoordig allemaal erg goed. Het is grotendeels een kwestie van smaak. Ze hebben allemaal hun voor en nadelen.

lesFLstudio.png

FL Studio

FLStudio is erg populair, met name onder de Trap/hiphop en Dubstep producers, maar ook steeds vaker bij producers van andere stijlen. Zeker sinds de recentere versies is het ook gewoon een heel goed programma met veel sounds, behoorlijk goede plugins en veel mogelijkheden. FLStudio is ook niet al te duur en je betaalt nooit voor updates. Wel is het enigszins beperkt wat betreft audio recording en editing. Het wordt ook vrij snel onoverzichtelijk als je niet vanaf het begin af aan netjes te werk gaat. De mixer is anders dan andere mixers; maar dat is net zoals met alles een kwestie van wennen.

Ableton

abletonles

Ableton werkt lekker snel en “intuitief”. Het werkt erg snel. Je hoeft weinig te zoeken en te klikken om iets voor elkaar te krijgen. Je hebt dus binnen no-time een toffe track in elkaar. Ook qua sound design werkt het erg leuk; je kan bijna eindeloze effect chains maken met plugins die lekker overzichtelijk zijn. Verder beschikt Ableton over een clip launcher; een afdeling waar je muziek loops kunt triggeren zodat je er live mee kunt jammen. Je kunt de knoppen van controllers erg makkelijk koppelen, waardoor je leuke live setups kunt maken. Wil je dus live gaan performen dan is Abelton eerste keus. De mixer is wel wat beperkt; je mist een beetje het overzicht dat je met andere programma’s wel hebt.

Protools

Protoolsles.jpg

Protools wordt nog steeds in de grote studio's gebruikt. Veel van die studio’s hebben Avid/Digidesign hardware, en Protools werkt hier het beste mee samen. Daardoor zitten ze er een bCubaseeetje aan vast. Het is een prima programma, maar niet echt als je electronische muziek wilt produceren. Het kan wel maar erg lekker werkt het niet. Wil je dus vooral bands gaan opnemen en mixen dan is dat een goede keuze. Cubase

Cubase

Cubaselessen.jpg

Cubase is waarschijnlijk het meest veelzijdige programma. Alles wat je kunt bedenken kan met Cubase. Het was ook de eerste die echt goed met electronische instrumenten (midi) samenwerkte. Het is nu dus vooral populair bij mensen die echt alles uit een sessie willen halen en met erg grote projecten werken. Door de vele opties is het in het begin wel wat minder overzichtelijk; je verdwaald weleens in menuutjes en je loopt als je niet uitkijkt veel met windows te slepen. Sinds de laatste versie (Cubase 9 en 10) is dit wel veel beter geworden.

Logic

produceren met logic

Meteen een waarschuwing: Logic werkt alleen op Mac. Ook dit is een erg compleet programma. De stock plugins zijn goed en je krijgt er mooie/leuke sounds bij. Het werkt ook vrij makkelijk en is overzichtelijk. Het werkt voor sommige mensen echter wat “stug”. Vooral wat betreft het nauwkeurig editen van tracks is lastiger dan misschien zou moeten.

Nieuwe DAW’s

Er zijn ook een paar wat nieuwere spelers op de markt, zoals Presonus Studio One en Bitwig. Studio One is een soort combi tussen Cubase en Logic met als voordeel dat er ook een goed mastering programma in zit.

Bitwig lijkt erg op Ableton maar is eigenlijk een stukje uitgebreider. Ze focussen ook erg op alles zo modulair mogelijk maken; het is daardoor erg flexibel en leuk om mee te werken, zeker nu ze een synth in het programma hebben geintegreerd.


producer les

Goedkope DAW’s

Reaper

Reaper is ook een erg leuke optie en zo goed als gratis! (50 Euro) Dit programma is gemaakt door een community in plaats van een commercieel bedrijf en wordt express goedkoop gehouden. Dit wil zeker niet zeggen dat het geen goed programma is! Het heeft zelf meer functies dan de meeste anderen. Soms oogt het echter net wat “ cheap” of moet je wat extra handelingen verrichten om bepaalde functies aan de praat te krijgen. Vind je dat niet erg dan is het een prima optie!

Harrison Mixbus


lesmixen

Speciaal om te mixen kun je ook kiezen voor Harrison Mixbus. Dit lijkt erg op een analoge mixer. De fanatiekelingen zweren bij de klank. En het is nog betaalbaar ook.

Sonar

Vroeger Cakewalk, nu Sonar en: GRATIS te downloaden. Ook een prima optie maar (nog) niet super populair: je vind er dus niet heel veel info over.

Hoe moet je dan kiezen?

Zo heeft ieder programma dus zijn voors en tegens en is het dus erg lastig kiezen. Een heel belangrijk argument kan zijn: wat gebruiken de mensen om je heen? Wil je sessies makkelijk uit kunnen wisselen, en lekker kunnen samenwerken, dan is het natuurlijk handig als je met dezelfde DAW werkt.

Klankverschil?

Er zit ook echt wel verschil in klank tussen de diverse DAW’s; maar er zit er geen een tussen die slecht klinkt. Dit is dus niet echt een argument.

Demo’s

De beste manier om erachter te komen welke DAW het beste bij jou past is door de demo's uit te proberen; die zijn van de meeste DAW's wel beschikbaar. Als je hier vragen over hebt dan mag je ons ook altijd even bellen of mailen. Hieronder vind je de links naar alle populaire en minder populaire DAWs.

Cubase: www.steinberg.net

FLStudio: www.image-line.com

Logic: https://www.apple.com/logic-pro/

Ableton: www.ableton.com

Protools: https://www.avid.com/pro-tools

Reaper: https://www.reaper.fm/

Harrison Mixbus: https://harrisonconsoles.com/site/mixbus.html

Studio One: https://www.presonus.com/products/studio-one/

Bitwig: bitwig.com/en/home.html












Beste plugin bundel voor muziek productie?

Als je begint met het produceren van muziek dan is je eerste belangrijke keuze met welke DAW (digital audio workstation) je gaat werken. Heb je die keuze gemaakt, dan is het verstandig om eerst de opties van dit programma zelf helemaal te leren; de DAW’s zijn allemaal heel compleet en hebben meer dan genoeg effecten en instrumenten om een hele goede start mee te maken.

Na een tijdje loop je dan ongetwijfeld tegen wat zaken aan:

  • je mix klinkt thuis wel goed maar elders helemaal %#@%! Dit wordt meestal veroorzaakt doordat je afluistering (monitoren of headphones) en akoestiek niet in orde zijn: je hoort niet nauwkeurig genoeg wat je aan het doen bent.

  • Je krijgt niet helemaal die “pro”sound waar je naar op zoek bent; jouw tracks blijven maar een beetje “onder de maat” klinken. Dan kan het zijn dat je ofwel je sounds ofwel je effecten arsenaal moet uitbreiden. Over dat laatste gaan we het hier hebben.

In dit geval bedoelen we met plugins de effecten zoals EQ, filters, dynamics, reverb, delay en modulatie effecten. Dus NIET instrumenten zoals synths en samplers waar het geluid uitkomt, maar de “apparaten” die het geluid bewerken.

Waar ben je precies naar op zoek?

Het is handig om in gedachte een splitsing te maken tussen plugins die zo nauwkeurig mogelijk doen wat ze moeten doen zonder iets aan je geluid toe te voegen, en plugins die naast hun normale functie het geluid “vetter”, mooier, warmer of voller etc maken. Die laatste voegen dus karakter toe aan je sound.

Waarom een plugin bundel?

Je kan natuurlijk een collectie plugins verzamelen van verschillende fabrikanten; daar is niets mis mee. Je hebt dan een ruime keuze. Dit heeft echter ook wat nadelen:

  • uiteindelijk ben je een stuk meer geld kwijt. Een bundel is vaak een heel stuk goedkoper, zeker met extra educatiekorting

  • je hoeft niet allemaal verschillende interfaces te leren. Bij een bundel zien de plugins er min of meer hetzelfde uit, met dezelfde soort knoppen die min of meer op dezelfde plek zitten. Dit kan je workflow sterk ten goede komen

DISCLAIMER

Onderstaande punten zijn natuurlijk slechts een mening van de schrijver. Probeer de plugins altijd eerst zelf uit; wat wij vet vinden vind jij misschien wel heel lelijk!

De beste plugin bundels voor muziek productie

  1. Fabfilter

Als je plugins zoekt die echt heel prettig werken en zeer compleet zijn dan hoef je niet lang te zoeken: de plugins van Fabfilter zijn stuk voor stuk toppers en dan vooral wat gebruiksgemak betreft. De GUI (graphic user interface) van de plugins is gewoon ontzettend logisch; je kan zonder veel gezoek meteen aan de slag.

Fabfilter bunlde.jpg

Voor -en nadelen

Voordelen:

  • top GUI: super makkelijk in het gebruik

  • heel veel functies (Pro-Q3 is waarschijnlijk de meest complete EQ die er te vinden is)

  • klank is goed

  • leuke en goede presets

Nadelen

  • niet alle plugins zijn voor iedereen. In de total bundle zitten ongetwijfeld ook plugins die je niet altijd zult gebruiken zoals de Twin synthesizer en Fabfilter One. De Pro-Q, Saturn, Pro-L, Pro-C en Pro-MB zijn het geld echter al meer dan waard.

  • De plugins zijn niet perse bedoeld om een bepaalde vintage of analoge sound te maken. De Saturn en Pro-C hebben wel wat opties in die richting, maar voor dit doel zijn andere bundels misschien beter geschikt.

2. Izotope Music Production Suite

Izotope probeert altijd zo vernieuwend mogelijk te zijn. Ze lopen erg voor met een aantal handige functies om het mixen en masteren zo makkelijk mogelijk te maken. Tonal Balance Control is hier een goed voorbeeld van, waarbij je de frequentiebalans op een makkelijke manier binnen bepaalde grenzen kunt houden. Ook hebben ze een redelijk unieke manier om plugins te koppelen om zo bijvoorbeeld maskering te voorkomen. Ook hun creatievere plugins zoals Trash (distortion) en Vocal Synth zijn te gekke en unieke tools.

Voor -en nadelen

Voordelen

  • Mooi compleet pakket met handige tools

  • Erg goede mastering suite

Nadelen

  • De GUI is niet altijd even duidelijk/handig: het voelt soms een beetje onhandig.

  • De sound van de “vintage” modules zijn (dit is mijn mening natuurlijk) niet zo goed als van andere fabrikanten. Ook hier ga je voor een vintage/analoge sound liever naar een andere fabrikant.

Music_Production_Suite_2.1_-_UI_fan_PluginBoutique.jpg

3. Universal Audio

Universal Audio begon met het maken van hardware: pre-amp, compressors en EQ’s. Nu zijn ze ook bekend vanwege hun plugins die op hun eigen DSP’s draaien. Wat betekent dat? In plaats van dat de plugins de processor van je computer belasten doen hun eigen chips al het werk, en die chips (DSP=digital sound processor) vind je dan ook in hun interfaces zoals de welbekende Apollo serie. De plugins zijn allemaal emulaties van bekende hardware units zoals de Pultec, LA-2A, 1176, Fairchild om er maar een paar te noemen.

Voor -en nadelen

Voordelen

  • de plugins klinken erg goed

  • je processor wordt dus nauwelijks belast; je kunt meer plugins gebruiken

  • ruim aanbod van plugins

Nadelen

  • je hebt sowieso ook hardware nodig waar de plugins op draaien; die hardware is niet goedkoop

  • als de DSP’s vol zijn kan je geen plugins van UA meer gebruiken…vol=vol

  • koop je de plugins los dan zijn ze behoorlijk prijzig

  • De bundel die je bij de hardware krijgt is redelijk compleet maar bevat niet hun allerbeste plugins; die moet je bijkopen

  • voor elektronische muziek zijn deze plugins misschien niet een eerste keus; hier valt echter over te “twisten”

UAD plugins.jpg


4. Soundtoys

Ook deze plugins doen het karakter van analoge apparatuur zo goed mogelijk na. In het pakket krijg je 21 plugins waarvan de Decapitator (distortion) en Echo Boy (Echo…) waarschijnlijk de bekendste zijn.

Voor -en nadelen

Voordelen

  • goede plugins in een heel compleet pakket

  • je hebt geen DSP nodig zoals bij UAD

  • Zeker met educatieve korting (het pakket kost dan € 250,-) of op Black Friday heeft het pakket een aantrekkelijke prijs

Nadelen

  • De GUI zal niet iedereen aanspreken

  • Behalve de eenvoudige Little Plate bevat de bundel geen reverb


Soundtoys.jpg

5. Softube Volume 3

Dit is misschien wel het meest all-round pakket. De bundel bevat niet alleen geweldig klinkende plugin effecten, maar ook een aantal hele vette instrumenten: de drummachine Heartbeat en modulaire synth Modular. De effecten zijn erg goed; Softube maakt ook veel van de plugins voor Universal Audio. Daarnaast zijn de plugins ook “NKS ready”: heb je al een Komplete keyboard of Masschine staan dan werken ze daar prima mee samen.

Voor -en nadelen

Voordelen

  • de plugins klinken erg goed

  • de bundel bevat ook twee toffe instrumenten (of je die echt nodig hebt is natuurlijk de vraag)

  • je hebt geen hardware nodig

  • NKS en Console 1 ready; goede integratie met hardware dus

Nadelen

  • redelijk prijzig, € 490,- en GEEN educatieve kortingen

02-volume-3-box-perspective-front-(1).jpg

Hoe zorg je ervoor dat je akoestiek (klank van de ruimte) optimaal is?

Je kent het misschien al wel: je hebt een nummer gemaakt of gemixt en deze klinkt in jouw studio of over je koptelefoon helemaal top. Vervolgens luister je het terug in een andere ruimte of je auto en het klinkt helemaal @#$*&!!!

Hoe kan dat?! Heel vaak ligt dit niet zozeer aan de kwaliteit van je monitoren of interface, maar aan de invloed van je studio ruimte op het geluid. Je hoort namelijk niet alleen het geluid dat direct uit je monitoren komt; de reflecties en staande golven (hierover later meer) in de ruimte tellen bij het geluid op dat uit je monitoren komt. Dit zorgt voor erg grote verschillen in je sound; frequenties kunnen tot wel 15dB harder of zachter klinken! Tijdens het mixen hou je daar rekening mee, maar als je vervolgens in een andere ruimte gaat luisteren dan klopt er niets meer van; die ruimte voegt weer een andere sound toe aan je geluid.

Het doel van een goede productie studio is daarom dat je zo nauwkeurig mogelijk hoort wat je aan het doen bent. Je wilt erop kunnen vertrouwen dat als je iets hebt gemaakt; het elders ook gewoon goed klinkt.

Misverstanden

Maak de ruimte helemaal “dood”.

Je zou dus kunnen denken dat zo’n ruimte helemaal “dood” moet zijn: alle reflecties weg en je hebt geen problemen meer. Dat klopt op zich, maar zo’n ruimte zou heel erg onaangenaam en onnatuurlijk zijn om in te werken; in een helemaal dode ruimte (anechoic chamber) ga je op een gegeven moment zelf het bloed dat door je lichaam stroomt horen! Je wilt dus een beetje een tussenweg: een goede akoestiek zonder dat je helemaal paranoia wordt.

Eierdozen?

eierdozen.png

Misschien heb je het weleens gezien: een studio met eierdozen op de muur of van die dunne gamma absorptie matjes om de akoestiek goed te maken.

DIT HELPT HELEMAAL NIETS! Nou ja, als je wilt dat je opname als eierdoos klinkt dan mag het natuurlijk.

Idem voor dunne absorptie matjes: deze absorberen echt alleen maar het top-hoog en de rest niet: je houdt dan alleen maar een doffere klank over.

Oplossingen

Wat je wilt is het hele audiospectrum zo gelijkmatig mogelijk absorberen. Het audiospectrum gaat van 20Hz tot 20.000 Hz (van laag naar hoog). Even voor de beeldvorming:

Een golf van 40 Hz is letterlijk 8,5 meter lang. Een hogere golf van 4000 Hz maar 8,5 cm. Welke denk je dat makkelijker is om te absorberen? Hoge tonen: die hebben een stuk minder energie dus die zijn een stuk makkelijker om onder controle te houden.

Reflecties

Om hoge reflecties weg te halen zijn absorptiematjes van 4 tot 10 cm dik helemaal prima. Hier kan je op zich van die Auralex panelen voor gebruiken. Hetzelfde spul voor een fractie van de prijs ook gewoon HIER verkocht!

Ben je een heel klein beetje handig (of ken je een handig iemand) dan is het veel beter en goedkoper om zelf wat panelen (gewoon met rock -of glaswol) te maken.

Basstraps

Passief

Veel lastiger is het om de lage frequenties onder controle te houden. Een beetje natuurkunde vertelt ons dat je de kwart van de golflengte aan absorptie nodig hebt om die golf te absorberen. Dat wil zeggen dat je voor de golf van 40Hz 8,5:2=4,25 meter dik absorptie nodig hebt…??? Dat is in veel ruimtes natuurlijk niet haalbaar: je ruimte is waarschijnlijk niet eens 4 meter of je vrouw pikt het niet; die wil liever een inloopkast natuurlijk.

Een truc kan zijn om lucht tussen de lagen absorptie te laten; daardoor heb je een minder dik pakket nodig; maar dan nog.

Er zijn wel oplossingen, wees niet bang, maar bovenstaand geeft wel aan dat je met alleen Gamma matjes niet wegkomt…

Er zijn een aantal interessante oplossingen die ook voor thuis kunnen werken. Echt goedkoop wordt het echter nooit, maar goede basstraps gaan wel je hele leven mee.

Actief:

Dit zijn bass traps die zelf op de één of andere manier met bepaalde frequenties mee-resoneren en op die manier de energie absorberen of cancellen.

Een eenvoudige, maar redelijk prijzige oplossing is om het sub laag met subwoofers af te spelen, maar dan uit fase...Het laag wordt dan gecancelled. Je wilt dit natuurlijk niet op je luisterpositie doen, maar op de probleem-plekken in je kamer. HIER vind je een linkje naar de fabrikant van E-TRaps.

Andere opties zijn:

  • Helmholz resonators

  • Limp-mass bass traps

  • Panel resonators

Hier is een leuke link voor als je van plan bent zelf bass traps te gaan bouwen. 


Plaatsing

Bass traps zijn dus het belangrijkst om te gebruiken. Vaak absorberen ze ook de hogere frequenties. Zo niet, dan wil je dus een combinatie van bass traps en absorptie voor de hogere frequenties.

Bas bouwt het meest op in de hoeken van je kamer. Daarom is het verstandig om daar de traps te plaatsen. Met de rest van de absorptie wil je om mee te beginnen vooral de eerste (en hardste) reflecties absorberen. In de tekening hieronder zie je precies waar die vandaag komen, en dus ook waar je de absorptie kunt plaatsen.

Gof akoesteik.gif


De panelen voor de hogere frequenties zijn niet moeilijk om zelf te bouwen. Zie bijvoorbeeld deze afbeelding.



absoprptie paneel.jpg

Doe hier een leuk stofje om en klaar! (zorg wel dat het brandveilig (geimpregneerd) is als je het beroepsmatig gaat gebruiken. Hang de panelen een stukje van de muur; je verdubbelt dan bijna de werking.

Wil je liever kant en klare panelen? Een goede betaalbare optie is GIK acoustics.

Diffusion

Een tweede manier om staande golven te voorkomen en een ruimte aangenaam te laten klinken is door middel van diffusors.

diffusion.jpg

Een diffusor zorgt ervoor dat het geluid meer verspreid wordt waarbij de hoek van de weerkaatsing gebroken wordt:



diffusion gif.gif


Diffusors voorkomen op die manier problemen met staande golven, kam filtering door early reflections en je ruimte gaat er wat meer “open” door klinken.

Uiteindelijk is een combinatie van bass traps, absorptie en diffusie meestal dus de beste oplossing. Voor in je home studio is dat soms niet meteen haalbaar natuurlijk. Begin gewoon met wat basstraps: je zult zien dat dit al een hele hoop verschil maakt.

studio.jpg











Beste Windows laptop voor muziekproductie?

Welke laptops zijn goed voor het produceren van muziek? Die vraag krijgen wij natuurlijk heel vaak. Je moet dan eerst kiezen tussen Apple of een Windows laptop. Heb je die keuze gemaakt en kies je voor een Windows laptop, dan is het de vraag welke je het beste kunt kiezen uit het nogal grote aanbod. Hieronder vind je vijf keuzes waarvan wij weten dat het erg goede opties zijn.

Wat betreft de specs zijn we uitgegaan van minimaal:

  • Een i7 processor

  • 512 GB SSD harde schijf

  • 16 GB RAM intern geheugen

  • 15” beeldscherm

Om goed muziek te kunnen produceren, mixen of masteren heb je uiteraard een snelle processor nodig. Een i7 is niet meer de snelste optie; de i9 is inmiddels uit maar hier zijn nogal wat problemen mee; zo'n snelle processor wordt nogal heet en dan heb je een goede koeling nodig, en dat is lastig in een laptop. Of het maakt een hoop herrie en dat wil je ook niet als je kritisch aan het luisteren bent. Vandaar is een i7 de beste optie.

Hoe groter de harde schijf hoe beter, maar let wel op dat het een ssd is; dat werkt een stuk vlotter dan een hdd. Helemaal mooi is het als je één harde schijf hebt om je besturingssysteem en programma's op te draaien, en een tweede harde schijf voor je projecten, samples, muziek etc. Je hebt dan een stuk minder kans dat als het systeem crashed je al je werk kwijt bent.

Heb je het budget neem dan 32 Gig intern geheugen in plaats van 16. Je kunt dan met name meer virtuele instrumenten zoals Kontakt inladen.

Nu zijn dit niet de goedkoopste laptops: vanaf € 1800,-. Wil je voor rond de € 1000,- klaar zijn dan zijn er ook meer dan voldoende opties te vinden. Je komt dan echter vaak uit met wat mindere specificaties: een i5, 256 GB SSD, 8 GB RAM en een kleiner beeldscherm. Op zich kun je daar ook uitstekend mee werken, maar je zult dan wel tegen wat praktische problemen aanlopen waar je omheen moet werken. Voor de hand ligt dan natuurlijk dat je niet zoveel plugins/instruments tegelijk kunt inladen dus je zult wat meer moeten renderen/bouncen. Misschien heb je sneller last van latency, en een klein beeldscherm is (vooral als je ogen wat minder worden) best een beetje irritant. Anderzijds kun je er prima een extern beeldscherm aan hangen natuurlijk. Een kleine harde schijf is wel een punt waar je goed over na moet denken: 256 is echt ZO vol. Koop je bijvoorbeeld Kontakt dan zit ie al vol. Een externe schijf (USB 3, niet 2) werkt dan prima maar dat is weer een extra “aanhangsel”.


2019 Is een erg interessant jaar op laptop gebied. Zodra je verwacht dat ze niets nieuws meer kunnen bedenken, komt er toch weer iets uit waaraan je nog nooit had gedacht. Zoals deze Asus Zenbook Duo: één laptop, met twee beeldschermen. Handig om op het onderste beeldscherm je plugins en synths neer te zetten bijvoorbeeld!

Asus duo.jpg

Train je oren om makkelijker muziek te maken en beter te mixen.

Als je net bent begonnen met muziek maken dan ken je dit wel: je hebt een melodietje in je hoofd, maar welke noten zijn het nou?? En misschien ben je ook al aan het mixen of sound-designen: welke frequentiegroep moet je nou hebben om je geluid voor elkaar te krijgen?? Het is in het begin een hoop gezoek en proberen en dat kost een hoop tijd.

Om je die tijd te besparen, maar ook gewoon om beter te worden in wat je doet dan de vele anderen raden we aan om zo snel mogelijk te beginnen met het trainen van je gehoor. Als muzikant is het belangrijk dat je intervallen en (basis) akkoorden op gehoor kunt herkennen, en als technicus en producer ook om frequentiegroepen en dynamische verschillen te herkennen.

Er zijn een aantal hele leuke apps en software pakketten beschikbaar waarmee je dit op een hele leuke manier kunt trainen. We raden aan om dit zo vaak mogelijk 10 minuutjes te oefenen; dan leer je het snelst en wordt het niet zo’n groot “ding”. (Als je jezelf voorneemt om iedere dag een uur te gaan oefenen dan ga je er zeker weten tegenop zien en haak je geheid af na een paar keer).

Soundgym.co

Dit is een erg leuke site waar je zonder te betalen al een hele hoop kunt oefenen.

Pitchimprover.com

Dit is een beetje een lelijke site, maar je kunt er wel goed intervallen en het herkennen van melodien en akkoorden oefenen.


Perfect Ear (app shop)

Onderweg oefenen is natuurlijk helemaal ideaal. Er zijn dan ook een aantal goeie apps op de markt voor zowel OSX als Android. Perfect Ear is alvast een goed begin.

Perfect Ear.JPG

Er zijn ook een aantal hele uitgebreide betaalde opties. Voor technici en producers is Train Your Ears een hele goede optie om frequenties te leren herkennen.

Voor de muzikant raden we Earmaster aan; je leert op een zeer interactieve manier noten, intervallen, akkoorden en ritmes herkennen maar ook melodietjes zingen (daarmee krijg je ze snel uit je hoofd) en noten lezen.



Hoe gebruik je een compressor? Kies eerst het juiste type!

Je kunt een compressor gebruiken om:

  • de macro -of micro dynamiek van een geluid of track te controleren

  • de sound van een geluid of track te veranderen

  • karakter te geven aan een geluid of track

De knoppen op een compressor zijn allemaal niet zo moeilijk en op de meeste compressors min of meer hetzelfde. Heel theoretisch zou het dan misschien niet uitmaken welke compressor je gebruikt; de functie is immers hetzelfde.

Toch is het heel belangrijk voor je sound dat je het juiste type compressor kiest; sommige hebben een bepaald karakter door de componenten die gebruikt zijn (en die nagemaakt zijn als plugin), sommigen hebben een speciale "compressie curve” waardoor ze “muzikaler” klinken en weer anderen werken gewoon super nauwkeurig.

Hieronder vind je vier veel voorkomende soorten compressors. Gebruik je alleen software kijk dan eens goed naar de knoppen; je kunt ongetwijfeld ook uit onderstaande soorten/karakters kiezen.

Logic-Pro-Platinum-Digital.png



Tube (buizen) compressie

Dit is waarschijnlijk de oudste vorm van compressie. Buizen compressoren hebben vaak een wat meer "vintage"of "warm" karakter en een langere response tijd; de attack en release zijn langzamer. Je wilt deze dus niet gebruiken als je korte pieken te controleren en dynamische problemen op te lossen; daarvoor zijn ze niet snel genoeg. Je kunt ze wel uitstekend gebruiken op macro-dynamisch gebied om je mix net even wat meer aan elkaar te lijmen en wat meer "glans" te geven.

Fairchild.jpg

De Fairchild is één van de bekendste (en duurste) compressors. De hardware versie is maar liefst 30 kilo zwaar, wat hem ook de zwaarste compressor maakt.

Het is een Vari-Mu compressor: dit betekent dat de ratio (mate van verzwakking) dynamisch reageert op het binnenkomende signaal. Een vari-mu compressor reageert dus op ieder signaal weer anders.

Hij wordt het meest gebruikt bij mastering om een heel klein beetje te compressen maar vooral om een "warm laagje" toe te voegen.

Nu kost deze zo'n 30.000 dollar. Gelukkig wordt hij door allerlei fabrikanten als plugin nagemaakt; klinkt niet hetzelfde naturlijk, maar kan ook goed werken.

Ook de Manley Vari-Mu verdient een ere-plek. Deze unit is niet weg te denken uit professionele mastering studio's.

Optical (optische) compressor

Als je geen techneut bent dan is dit allemaal lastig voor te stellen: deze compressor werkt met een lampje dat harder gaat branden als het signaal harder binnenkomt. Een optische cel vangt dit licht op en zorgt er vervolgens voor dat het signaal verzwakt wordt.

De respons tijd van een dergelijke compressor is niet heel snel maar het klinkt vaak wel vrij natuurlijk/smooth; zeker op vocals, akoestische instrumenten, group tracks en de master kan dit goed werken.

Je kunt het gedrag van een dergelijke compressor softwarematig namaken door de compressor niet op pieken te laten reageren, maar op de RMS (gemiddelde) waarde.

Je gebruikt dit type voor het aanpakken van macro dynamiek, niet als je snelle pieken wilt controleren. Een probleem dat deze compressors kunnen hebben is wat men "pompen" of "pumping" noemt; als er veel laag in de track zit dan reageert deze daar te heftig op waardoor de track lijkt te gaan bewegen of "pompen". Dit kan tot op zekere hoogte ook leuk zijn, maar meestal niet. De oplossing is dan een side-chain filter zodat de compressor niet of ten minste minder op het laag reageert.

CL1B-large.jpg

De Tube-Tech CL1B is een bekend voorbeeld van een optische versterker.

Ook de eenvoudig uitziende LA-2A is een zeer optische compressor. De LA-2A heeft ook buizen maar alleen in het versterkerdeel. Bij de tube compressor worden de buizen gebruikt voor de verzwakking.

De LA-2A is waarschijnlijk de meest gebruikte hardware compressor ooit, vanwege zijn mooie warme klank en het vermogen om iets dat al mooi klinkt nog mooier te maken.

Stuur je het signaal er echter lekker hard in dan kan hij ook een mooi randje aan je signaal geven,

3. FET compressor

De Field Effect Transistor compressor doet de sound van buizen na met een transistor.

urei-1176-blue-stripe-rev-b-front.jpg

Een FET compressor is vooral erg veelzijdig; je vindt er dan ook altijd wel een paar in goede studio's en je zou ook echt een goede plugin variant moeten zien te vinden. De 1176 is het bekendste voorbeeld; deze kan op elke track wel goed klinken. De FET is niet zo transparant als de VCA maar dat geeft niet, je wilt deze compressor juist graag horen werken. Hij wordt vooral ingezet om tracks vet en punchy of “emotioneler” te laten klinken.

Je kunt deze compressor ook goed op een bus of master gebruiken, maar gebruik dan wel een side-chain filter om te vermijden dat hij teveel op het laag reageert.

Geen threshold?

Misschien verbaast het je dat deze compressors niet altijd een threshold hebben? In plaats daarvan zie je een input (gain) knop. Hoe harder je het signaal naar binnen stuurt, hoe meer compressie er toegepast wordt. Je kan het dus voor je zien alsof de threshold op een vast punt staat waar jij het signaal overheen duwt met de input gain.

VCA - Voltage controlled amplifier

Veel compressor plugins zijn op de eigenschappen van deze compressor gebaseerd.

Ook deze compressor gebruikt transistors in zijn systeem en heeft hierdoor min of meer dezelfde eigenschappen als een FET compressor, alleen is een VCA meestal veel "netter"/"saaier": ze hebben minder karakter en zijn echt meer bedoeld om problemen op te lossen.

De VCA is misschien wel het meest gebruikte type. Hij werkt op het peak level van het signaal, met mogelijkheid tot een snelle attack en release. Ze zijn meestal hard-knee, en daarmee soms wat "lomp".

Wanneer gebruik je een VCA compressor?

Als je korte, snelle pieken onder controle wilt houden. Een track met veel korte percussie-uitschieters bijvoorbeeld. Dit doet ie snel genoeg zonder te kleuren. Hij wordt ook vaak op group-tracks (bussen) gebruikt; je kunt makkelijk de snelle pieken verwijderen zonder dat je de compressie hoort. En ook hier geld dat bepaalde compressors gewoon een vette sound hebben, zoals de API 2500.


Wanneer gebruik je een VCA niet?

api-2500.jpg

Als je het gemiddelde volume van een track onder controle wilt houden. Hiervoor werkt hij te snel en "lomp": je gaat de compressie snel horen. Hiervoor gebruik je liever dus wat anders.

Samenvatting auteursrecht & royalties voor de muzikant en producer

Muziekrecht is een complex verhaal. Krijg je een contract voor je neus laat dit dan altijd checken door een specialist zoals Musica Juridica. Als je geld wil gaan verdienen met muziek dan is het wel zo belangrijk dat je weet waar je geld vandaan gaat komen. Hieronder vind je een beknopte samenvatting om het allemaal iets duidelijker te maken.

Welke inkomstenstromen zijn er allemaal?

  1. Auteursrecht

  2. Royalties

  3. Betaling per uur/dag

  4. Overig

  1. Auteursrecht

Als je iets bedenkt dan ontstaat het auteursrecht automatisch: jij hebt het bedacht dus het is van jou. Wordt een nummer op radio/tv gedraaid dan hoor jij daar dus geld voor te krijgen. Dit wordt geregeld door de Buma/Stemra en Sena. Heel vaak is het echter zo dan je een nummer niet alleen maakt, laat staan dat je het zelf gaat verkopen/uitgeven.

Auteursrecht wordt als volgt verdeeld:

Bij de Buma/Stemra registreer je:

  • Bedenker van de muziek (componist) & de bedenker van de tekst

  • Uitgever (degene die zorgt dat je muziek gebruikt wordt)

Bij de Sena registreer je:

  • Wie de opname heeft betaald/gefaciliteerd (audio producent)

  • Wie het nummer heeft ingespeeld (dat kan jij ook zijn als je de midi partijen hebt bedacht)

Deze instanties incasseren geld bij radio en TV stations, horeca en openbare gelegenheden waar muziek gedraaid wordt. Deze instanties verdienen immers (meer) geld dankzij muziek, en als dit jouw muziek is dan hoor jij daarvoor betaald te krijgen.

De Buma/Stemra en de Sena zouden dus precies moeten weten waar en hoe vaak jouw track en alle andere muziek gedraaid is; dan kunnen ze naar rato het geïncasseerde geld verdelen. Uit de praktijk blijkt echter dat ze hier nu juist niet zo goed in zijn en het geld lang niet altijd op de juiste plek terecht komt.

2. Royalties

Deze term wordt ook wel gebruikt i.p.v. geld ontvangen uit auteursrechten, maar hier maken we een duidelijk onderscheid. We bedoelen hier met royalties het deel van de opbrengst dat je krijgt bij fysieke verkoop of streams. Wordt je nummer dus verkocht of gestreamd dan ontvang je royalties. Heb je de track zelf uitgebracht dan ontvang je een percentage van de verschillende streaming services. Heb je een platencontract met een label dan deel je dit deel met hun. Welk percentage je ontvangt hangt af van je deal met het label; bij een licentiedeal is dit vaak 50/50, bij een platencontract voor meerdere nummers is dat vaak veel minder. Soms maar 90/10 (10% voor jou dan..). In het laatste geval heeft het label als het goed is flink wat geïnvesteerd of risico genomen…

Een leuk praktijkvoorbeeld van bovenstaande tekst vind je HIER. Duncan heeft blijkbaar al aardig wat verdient aan zijn “Arcade”!

Zelf een nummer releasen? Hoe hard moet de track zijn? Met gratis LUFS meter & Loudness Check

De loudness war is gelukkig zo’n beetje voorbij. Dankzij de streaming diensten zoals Spotify en Youtube is het in veel gevallen niet meer handig om een keiharde, platte track te uploaden (behalve als het gewoon vet klinkt natuurlijk..). De streamingdiensten meten namelijk het gemiddelde volume van je hele track. Dit gemiddelde volume heet LUFS (Loudness Unit Full Scale). Is je track te hard dan wordt deze zachter gezet en andersom. Dit heet Loudness Normalization. HIER vind je wat Spotify hierover zegt.

Spotify heeft graag dat je jouw muziek aanlevert op -14dB LUFS en -1 True Peak. Op de website Loudness Penalty kun je zien hoeveel harder of zachter jouw track zou worden gezet als je deze upload naar de verschillende streaming diensten.

Loudness penalty.JPG


Wil je checken hoe hard jouw mix of master is dan heb je dus een LUFS en en True Peak meter nodig. Sommige programma’s hebben dit nu standaard op de master of als loudness plugin, maar andere niet. Youlean Loudness Meter is dan een handige gratis optie.

Youlean loudness.png



Produceren en mixen met koptelefoon, is dat een goed idee?

Het korte antwoord is "NEE!” maar dat is erg kort door de bocht.

Niet iedereen heeft (meteen) de mogelijkheid om studiomonitoren neer te zetten. Dan heb je natuurlijk geen keus. Waarschijnlijk wil je jouw producties ook checken op koptelefoons: een heel groot deel van het publiek luistert bijna alleen maar via headphones naar muziek. Sommige koptelefoons (Beats Studio??) worden verkocht als studio headphones, maar dat betekent niet dat het een heel goed idee is om deze als enige te gebruiken om muziek mee te produceren of mixen. 

Hieronder vind je de voor -en nadelen van het gebruik van headphones. Daaronder vond je wat info over correctie software om je headphones nauwkeuriger te maken.

Nadelen van produceren en mixen met koptelefoons zijn:

  • Het geluid zit in je hoofd in plaats van dat je het voor je hoort. In je hoofd klinken bijvoorbeeld de drums en leads (vocals) al snel hard genoeg; je zet ze dus snel te zacht. 

  • Je hebt geen last van de akoestiek; je hoort alleen het directe geluid. Dat kan een voordeel zijn maar als je over speakers luistert dan komt het geluid uit je linker speaker WEL ook in je rechter oor en andersom (crosstalk). Er is dan een tijdsverschilletje in aankomst van het geluid tussen je twee oren en dit heeft invloed op hoe je het geluid ervaart. Die ervaring mis je dus met headphones. 

  • Het stereobeeld is dus moeilijk te bepalen: wanneer is het nu werkelijk goed? In principe moet het dus goed klinken over headphones EN monitoren.

  • Het is erg vermoeiend om lang met headphones te werken

  • De meeste headphones zijn gewoon niet nauwkeurig, ook al beweren ze misschen van wel

Voordelen van hoofdtelefoons zijn:

  • Je hebt geen last van akoestiek; je hoort alleen het directe geluid. 

  • Je hoort daardoor de details erg goed. Het is via headphones bijvoorbeeld veel makkelijker om klikjes en andere foutjes te horen

  • Het kan zijn dat je het laag beter hoort dan over kleinere nearfield speakers


Correctie software

De meeste headphones zijn niet erg naukeurig (flat): sommige frequenties worden wat harder weergegeven en andere weer wat zachter dan ze werkelijk zijn. Je hoort dan dus niet helemaal goed wat je aan het doen bent. 

Er bestaan tegenwoordig een aantal correctie software plug-ins waarbij ze gekeken hebben naar de afwijkingen van de bekendere headphones. Via de plug-in wordt dit dan gecorrigeerd. Je headphone is ineens wel FLAT! Dat is op zich helemaal top natuurlijk, maar dit lost het probleem van de crosstalk tussen je oren niet op.

Ook daarvoor is software en hardware op de markt. Ze proberen dan de crosstalk tusen je oren zo nauwkeurig mogelijk na te doen. Één van de recentere oplossingen was de Waves NX plug-in: software waarbij studiomonitoren plus akoestiek nagebootst werden over je headphones. De software is zelfs in staat om te zien waar je hoofd is (head-tracking) en daar het stereobeeld op aan te passen. (Je vindt hier de demo)

Je moet dit soort dingen altijd zelf proberen voor je er een mening over hebt. Mijn mening is dat als je geen alternatief hebt (echte monitoren dus), dat dit soort oplossingen te gek zijn. Je hebt meer opties om je productie mee te vergelijken terwijl je alleen een koptelefoon hebt. Of ze echt precies doen waar ze voor gemaakt zijn? Helaas niet, maar het komt behoorlijk in de buurt.

Sonarworks.jpg

Gratis Auto Tune Plug-in

Je kan er een hekel aan hebben, maar je kan er als producer/technicus niet meer onderuit: Áutotune plug-ins zijn er nu eenmaal, en ze gaan denk ik ook niet meer weg! Je kunt dus maar beter leren hoe ze werken. Sterker nog: bij sommige stijlen neem je de vocals gelijk al op door een auto-tune; dit hoort gewoon bij de sound van die muziekstijl. Ook live wordt er steeds vaker gezongen door een auto-tune…

Auburn Graillon is een Live auto tune plugins die zeker voor gratis nog hartstikke goed klinkt ook!

Direct beter mixen? Gebruik referentietracks.

Wat is een referentietrack en waarom gebruik je deze?

Een referentietrack is een al gereleased nummer dat je gebruikt tijdens het produceren, mixen en masteren om jouw werk mee te vergelijken.

JE MOET REFERENTIETRACKS GEBRUIKEN! We blijven het zeggen en toch doen veel mensen dit niet. Het gevolg is dat je veel sneller stomme fouten gaat maken, en dan vooral op momenten dat die erg slecht uitkomen natuurlijk.

Ook mensen die al jaren produceren, mixen of masteren doen dit nog steeds. Je gehoor is namelijk veel te afhankelijk van allerlei zaken om betrouwbaar te zijn: referentietracks bieden dan houvast.

  • Je gehoor zelf is niet 100% nauwkeurig en de nauwkeurigheid wisselt afhankelijk van het volume waar je op werkt

  • Je gehoor wordt snel "moe": je mist dan snel details of je gaat juist teveel in op details waardoor je het grote plaatje vergeet

  • Je humeur sluit niet altijd aan bij de emotie van het nummer waar je mee bezig bent; het is lastig om objectief een mooie liefdes ballad te mixen als je er net achter bent gekomen dat je vrouw al 8 jaar vreemd gaat...:)

  • Alcohol en drugs helpen niet

Daarbij moet je misschien werken op een systeem dat je niet kent met andere afluistering en akoestiek. En soms heb je ook gewoon haast; het moet af.

Referentietracks zorgen er in de eerste plaats dat je binnen de algemeen geaccepteerde kaders blijft. Als je zeker weet dat die basis goed is kun je jouw sound toevoegen.

Als je nog aan het leren en oefenen bent dan kan het ook helemaal geen kwaad om een mix of master van iemand letterlijk na te maken of daarbij in de buurt te komen. Als je een instrument gaat leren spelen dan ga je ook niet gelijk je eigen nummers schrijven en produceren; mixen en masteren is natuurlijk niet anders.

Waar kun je op letten als je naar de referentietrack luistert?

Globaal gezien zijn er drie hoofdzaken waar je op kunt letten als je jouw werk vergelijkt met een referentietrack:

  • de frequentiebalans: is jouw mix te donker of juist te helder? Heb je teveel of te weinig bass, mid of hoog?

  • de volumebalans: staan je vocals wel hard genoeg, komt je drums genoegnaar voren etc

  • de balans van de effecten: verzuipt je mix niet in de reverb, of klink het juist te weinig als een geheel?

Hoe kan dit ook makkelijk fout gaan?

1. Je kiest een verkeerd referentietrack

Je moet natuurlijk wel een track kiezen waarvan de mix en master ook echt goed zijn. Je kunt dit googlen: "best reference tracks for EDM" bijvoorbeeld. Een goede vraag die je je kunt stellen is ook: welke track heeft het meeste geld opgeleverd of stond het langst in een hitlijst bijvoorbeeld.

2. De kwaliteit ven de referentietrack is niet goed

Hopelijk spreekt dit punt inmiddels voor zich maar je wilt jouw mix natuurlijk niet vergelijken met een slecht mp3-tje dat je illegaal gedownload hebt....

3. Je past geen volumecorrectie toe

De referentietrack is al gemixt en gemasterd en daardoor (veel) harder. Je ervaart zo'n track dan dus ook heel anders; je oren pikken de frequenties letterlijk heel anders op. (zie wederom de Fletcher en Munson curve).

Zet de referentietrack dus op gehoor zachter, of gebruik een plugin die hiervoor gemaakt is zoals Ozone, Magic A/B , MCompare of Reference.

4. Je gebruikt maar één referentietrack

Want waarom zou je er niet tenminste twee gebruiken? Dan weet je nog zekerder dat je goed zit.

Welke tracks kun je gebruiken als referentietrack?

Dit hangt af van waar jij of de klant naar toe wilt werken. Wat is het doel en de doelgroep van de productie? Moet de track in de Beatport top tien komen? Gebruik dan een track uit die Beatport top tien. Is het een hele mooie akoestische live opname? Pak dan bijvoorbeeld Eric Clapton Unplugged of iets dergelijks.

In dit artikel van Sonic Scoop vind je een aantal leuke ideeën van een aantal bekende producers.

Heb ik echt een opleiding of cursus in geluidstechniek of produceren nodig?

Heb ik echt een opleiding of cursus in geluidstechniek of muziek produceren nodig??

Dat is een goede vraag! Er is immers al zoveel informatie beschikbaar op internet en dan met name Youtube. En inderdaad, als je maar lang genoeg zoekt dan is alle info die je nodig hebt ook echt wel te vinden. De vraag is alleen: wat is nu precies op jouw muziek of jouw opname van toepassing?

Een voorbeeld: een leerling die trap en hiphop produceert komt blij vertellen dan hij een nieuwe mic heeft gekocht die goed zou moeten klinken. Hij heeft gisteravond een track opgenomen. Even luisteren en de eerste indruk is wel goed, maar er lijkt toch iets niet helemaal te kloppen. De opname klinkt een beetje onnatuurlijk. in FLStudio zie ik gelijk dat er wel erg veel aan de opname gedaan is (vooral veel EQ). Eerst even resetten dus en naar de onbewerkte opname luisteren. Die klinkt een beetje “boxy"; vandaar dat de leerling veel heeft moeten corrigeren. Na even doorvragen hoe de opname heeft plaatsgevonden blijkt dat ze in dezelfde ruimte hebben opgenomen. Als je nog niet zoveel ervaring hebt met opnemen dan kan het logisch lijken om de rapper (of zanger) zoveel mogelijk in de hoek te zetten; die heeft dan wat meer gevoelsmatige privacy en het lijkt logisch dat je dan minder last hebt van bijgeluiden etc. In de hoeken van je kamer versterken de lagere tonen echter flink, wat meestal een lelijke sound geeft. Ik heb dit dus uigelegd en gevraagd of hij de opname een keer opnieuw wilde doen, maar dan op een plek in de kamer waar de rapper op gehoor en zonder bewerkingen het beste klonk. Dat scheelde alles en het resultaat was een professioneel klinkende opname.

Zo zijn er nog tientallen voorbeelden te noemen van kleine problemen waar je op internet gewoon geen oplossing voor kunt vinden. Je blijft dan maar aanmodderen totdat je hopelijk per ongeluk een oplossing vindt.

Een opleiding waarbij je alleen algemene informatie krijgt en die geen tijd aan jouw muziek of opnames besteedt heeft naar ons idee dus ook weinig zin, behalve om de basis een beetje te leren. Bij veel particuliere opleidingen is dit het geval; vraag maar na hoeveel contacturen er aan jouw muziek besteed wordt: meestal 0. Het praatje is dan dat je dankzij de diepgaande uitleg jouw muziek ook voor elkaar krijgt, maar zo werkt het nu eenmaal niet; dan kan je dus net zo goed op Youtube zoeken.

Een andere issue met sommige opleidingen is ook dat je weinig tot geen tijd “achter de knoppen” zit. Er zijn dan misschien wel zo en zoveel lessen, maar slechts een stuk of tien daarvan zijn dan praktijklessen waarbij je vaak niet eens zelf (zonder medestudenten) achter de knoppen zit. En als je dan achter de knoppen zit, dan moet je ook nog een of andere mix doen in een voor jou compleet vreemde muziekstijl! Check dus altijd goed hoe die zogenaamde praktijklessen eruit zien: hoeveel zijn het er, zit je alleen of met medestudenten achter de knoppen, met wat voor oefenmateriaal werk je enzovoort.

Een voordeel van een opleiding of cursus muziek produceren kan wel zijn dat je kunt sparren met mede-studenten en docenten. Het is gewoon leuk en inspirerend om met iemand ideeën uit te kunnen wisselen: waarom heb je deze sound gebruikt? Waarom gebruik je hier compressie? Misschien moet je deze reverb eens proberen, en luister eens naar deze track, die vind je vast tof…Op die manier wordt je creativiteit meer getriggered dan door een Youtube filmpje skippen terwijl je door de comments swiped…

Wat ons betreft is het antwoord op de vraag een opleiding zin heeft dus: Ja, maar check echt heel goed hoeveel tijd er aan jouw en aan jouw muziek of opnames/mixen besteed wordt. Hoeveel tijd zit je achter de knoppen, kan je van een goede studio gebruik maken, zijn er mogelijkheden om te netwerken etc.

Heb je vragen, stel ze in de comments!

Geld verdienen als muziek producer: hoe doe je dat?

Geld verdienen met muziek produceren

Dit artikel is bedoeld voor mensen die niet zelf artiest/DJ willen worden, maar wel hun geld willen verdienen met het produceren van elektronische muziek.

Als muziek producer zijn er tegenwoordig mogelijkheden genoeg om geld te verdienen:

  • Royalties

  • Synchronisatie

  • Verkoop van beats

  • Produceren voor andere artiesten (ghost producties)

  • Mixage & mastering

  • Recordings

  • Lesgeven

  • Youtube/Instagram

  • Verkoop van samplepacks

  • Verkoop van merchandise

Hieronder bespreken we precies hoe dit werkt.

Denk eerst goed na over HOE je wilt beginnen

Je kunt natuurlijk in dienst gaan bij een (game)studio, omroep, reclame/mediabureau of publisher, maar we zien toch veel vaker dat mensen eerst voor zichzelf beginnen.

Er zijn dan wel best veel opties. Maar de concurrentie is groot, en de lat ligt best hoog: de kwaliteit van muziekproducties is tegenwoordig uitstekend. Je zult dus op de één of andere manier moeten proberen daar tussen te komen. Dit betekent dat je sowieso je muzikale en technische skills op niveau moet brengen en een eigen herkenbare sound moet ontwikkelen. Onmogelijk? Natuurlijk niet: als iemand anders dit kan dan kan jij het ook.

Ook is het zo dat veel mensen wel roepen dat ze producer of sound engineer willen worden, maar als er dan wat harder gewerkt moet worden of als het toch even niet zo heel makkelijk blijkt te zijn dan haken ze al snel af. Wil je iets bereiken, waar dan ook, dan moet je voldoende gemotiveerd zijn, discipline hebben of ontwikkelen en door willen zetten. Dit zijn de basis vaardigheden als je ergens goed in wilt worden en je geld ermee wilt verdienen.

Voordat je begint..

Maak een plan

Wil je echt iets bereiken maak dan ook een ondernemersplan; dit hoeft geen boekwerk te zijn, een a4tje met je productomschrijving, doel, doelgroep, marketingplan en financieel plaatje is al genoeg om te beginnen. Het is keer op keer bewezen dat als je een idee, plan of doel op papier zet, de kans van slagen veel groter is.

Inschrijven bij de KvK

Veel mensen die beginnen in de muziek doen van alles wat: muziek verkopen, live sound, een beetje studiowerk en vanuit huis mixen of masteren etc. Normaal gesproken start je dan eerst als zzp-er. Je moet je dan even inschrijven bij de KvK. Aanmelden bij de belastingdienst gaat automatisch. Je hebt dan een KvK nummer en een BTW nummer. Je zult ieder kwartaal BTW aangifte moeten doen, maar dit stelt niet zo heel veel voor. Jaarlijks moet je aangifte doen voor de inkomstenbelasting; het is aan te raden dit door een goede boekhouder te laten doen zodat je geen aftrekposten over het hoofd ziet en dit netjes gedaan wordt.

Website

Vervolgens is het een goed idee om een website te beginnen. Ook dat stelt tegenwoordig niet zo heel veel voor, al moet je het aantal uren dat daarin gaat zitten niet onderschatten: goede content is tegenwoordig super belangrijk.

Tips:

  • Bedenk een goede domeinnaam (niet “mixstudiojoep.chimpmail.com of iets dergelijks)

  • Zorg meteen voor een goed logo (via Fiverr bijvoorbeeld: goed en goedkoop)

  • Zorg dat je een aantal goede foto’s of filmpjes hebt voordat je aan de slag gaat

  • Gebruik Wordpress of Squarespace: daarmee heb je in no-time een mooie site in elkaar en deze worden ook goed gevonden door search engines

  • De snelste manier om klanten te krijgen is door het inzetten van Google Adwords; dit kost wel wat maar als je dit een beetje slim doet dan verdien je dat makkelijk terug

Nu kan je officieel aan de slag! Maar wat ga je precies doen? Hieronder vind je een aantal bekende en minder bekende manieren om je geld te verdienen met muziek

Social Media

Het is een goed idee om er al snel bij stil te staan dat je straks voor een deel van social media afhankelijk bent om een inkomen te genereren. Bekijk dus goed wat je wel en niet op de social media zet, nu al. Politieke meningen, gekke foto’s en uitingen over je favoriete voetbalclub zijn wellicht niet zo heel verstandig.

Zorg ervoor dat het er allemaal professioneel uitziet. Ga je echt aan de slag zorg dan dat je regelmatig iets post. Betaal je voor promotie zorg dan dat je kort daarna gelijk weer iets leuks post anders ben je je nieuwe “vrienden” al snel weer kwijt.

Je kunt je social media ook uitbesteden. Er zijn bureaus zoals Your Media Wave die dit voor je kunnen organiseren. Dat lijkt misschien overdreven, maar heb jij echt zin om iedere dag een andere “emotie” te posten? Dit artikel is bedoeld voor mensen die niet zelf artiest/DJ willen worden, maar wel hun geld willen verdienen met het produceren van elektronische muziek.

Als muziek producer zijn er tegenwoordig mogelijkheden genoeg om geld te verdienen. Je kunt natuurlijk in dienst gaan bij een (game)studio, omroep, reclame/mediabureau of publisher, maar we zien toch veel vaker dat mensen eerst voor zichzelf beginnen.

Er zijn dan best veel opties, maar de concurrentie is groot, en de lat ligt best hoog: de kwaliteit van muziekproducties is tegenwoordig uitstekend. Je zult dus op de één of andere manier moeten proberen daar tussen te komen. Dit betekent dat je sowieso je muzikale en technische skills op niveau moet brengen en misschien enigszins een eigen sound moet ontwikkelen.

Er zijn in verhouding toch niet zo heel veel producers die ervoor zorgen dat ze echt heel goed worden in wat ze doen en vervolgens hun marketing slim aanpakken en ook nog doorzetten. Dit zijn de basis vaardigheden van iedere zelfstandig ondernemer (goed product aanbieden, goede/slimme marketing, discipline en nooit opgeven) Zelfstandig ondernemen is in welke branche dan ook niet voor iedereen weggelegd, maar muziek wordt toch nog vaak als een veredelde hobby gezien. Daardoor ben je sneller geneigd sneller op te geven als het even tegen zit: je had beter toch een “echt” diploma kunnen halen. Iedere succesvolle ondernemer weet echter dat tegenslagen, als je er goed mee omgaat, juist kansen bieden.


Waarmee kun je geld verdienen?

  1. Verdien royalties door het verkopen en streamen van muziek

Verkoop

Mits je echt bekend wordt verdien je niets aan de verkoop van muziek. Je kan misschien een beetje kosten dekkend zijn als je bij optredens verkoopt, maar wie speelt er nog cd’s tegenwoordig?

Streams

Dit is natuurlijk het ideaalbeeld van iedere artiest: je maakt een plaat, load deze up en het geld stroomt binnen! Dat is niet helemaal onrealistisch. Kijk maar naar deze grafiek:


streams.png





Je ziet hier bijvoorbeeld dat je 0,0044 dollar cent verdient per stream op Spotify, en 0,0007 cent op Youtube. Om een maandsalaris van 1472 dollar te verdienen heb je 366000 streams per maand op Spotify nodig, en 2,1 miljoen op Youtube. (Op Youtube kun je een stuk meer verdienen met een eigen kanaal)

Hoe krijg je dit voor elkaar?

Een nummer uploaden is niet meer zo moeilijk; er zijn zat aggregates zoals CD Baby of Soundcloud Pro. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen ook naar je muziek luisteren?

Uiteraard begint dit bij een goed nummer. En om streams te krijgen is de meest logische manier om dit via een label te doen: zei hebben als het goed is de juiste connecties of methodes om streams te krijgen. Je moet er dan wel op rekenen dat je rond de 50% van je royalties af moet staan.

Wil je dit toch zelf doen zorg dan dat je een goed promotieplan hebt: maakt ads voor Instagram en Facebook, huur een digitale plugger, ontdek zo veel mogelijk manieren om in de playlist te komen, en ga met Spotify aan tafel om de mogelijkheden te bespreken.


2. Synchronisatie: het gebruik van jouw muziek onder bewegend beeld

Bij sync licensing krijg je betaald omdat iemand jouw muziek gebruikt onder een video. Bijvoorbeeld voor TV, film, Youtube, een game of app. De auteur (jij) krijgt een deel, en de eigenaar van de rechten van het nummer. Dat ben jijzelf als je de rechten niet verkocht hebt, en anders is het de uitgever/publisher.

Je kunt op deze manier flink wat geld verdienen, ook met muziek die je wellicht al gemaakt hebt en anders toch niets mee zou doen.

Ook nu heb je in de eerste plaats natuurlijk muziek nodig: een stuk of tien tracks is al genoeg om een goed begin te maken. Vervolgend kun je je aansluiten bij een bedrijf dat de licenties voor je regelt zoals:


Hoeveel je betaald krijgt kan sterk wisselen per project. Het is niet vreemd om een paar duizend euro te krijgen voor een paar minuten muziek. Het is ook niet vreemd als die muziek een jaar geleased wordt voor een paar tientjes.



3. Verkoop beats of royalty-vrije muziek

De laatste paar jaar is er een golf van muziekproducenten en beat-makers geweest die "beats" aan onafhankelijke zangers, artiesten en rappers verkopen. De meesten van hen verkopen op hun websites en andere platformen instrumentals, waarbij ze social media gebruiken om hun producten te promoten.

Beat prijzen variëren van € 20,- en hoger, afhankelijk van de kwaliteit van de beat, hoe groot de klantenkring is en hoe beroemd je bent als producer. Licentietypen worden ook aan de prijs aangepast (niet-exclusieve lease versus exclusieve lease of koop), maar hiervoor is geen vaste regel.

De beste manier om te beginnen is om minimaal 10-20 beats/tracks te produceren om mee te starten. Dit is goed te doen; waarschijnlijk heb je al van alles liggen. Je zorgt er zo ook voor dat je niet achter de feiten aan loopt; je hoeft niet te stressen want het product ligt al klaar voor de komende tijd.

Je kunt een webwinkel aanmaken om je eigen site, maar het is ook verstandig om dit via bekendere sites te doen zoals Beatstars en Airbit, Shutterstock of Epidemicsound (google naar: stock music of buy beats en je vindt er nog veel meer)

5. Muziek produceren voor andere artiesten

Oftewel: ghost producties. Als DJ/artiest wordt er tegenwoordig van je verwacht dat je ook eigen tracks hebt. Nummers produceren is echter hele andere koek dan platen draaien. Niet iedereen kan beide. Niet iedereen heeft eindeloos tijd. Bijna niemand heeft een studio in zijn privéjet….

Van mensen als Maarten Vorwerk en Angerfist is het bekend dat ze veel producties voor anderen maken waar niet altijd hun eigen naam bij komt te staan. Er zijn echter veel meer ghost producers dan je zou denken.

De artiest/DJ koopt dan op de één of andere manier een compleet nummer van de producer. De producer kan een vast hoger bedrag betaald krijgen waarbij de auteursrechten afgekocht worden (de artiest wordt eigenaar), een wat lager bedrag waarbij de producer de auteursrechten houdt (hij krijgt dan ook betaald als het nummer gedraaid wordt op radio/tv/youtube etc.), of niets waarbij een andere deal gemaakt wordt. De producer kan ervoor kiezen om een percentage van de streaming royalties te krijgen of een deel van de gage die de artiest krijgt voor zijn optredens.


4. Mixen & masteren

Als jouw muziek goed genoeg is om te verkopen, dan kun je blijkbaar ook al goed mixen en masteren. Je kunt dit dus ook als service aan gaan bieden; je hebt immers al genoeg demo materiaal. Voor een mix kun je minimaal €50,- tot €200,- vragen, helemaal afhankelijk van hoe het nummer aangeleverd wordt. Ben je al wat bekender aan het worden dan is het helemaal niet raar om een hoger uur of dagtarief te vragen.

5. Recordings

Een goede vocal opname lijkt heel makkelijk, maar daar komt toch wat meer bij kijken dan je zou denken. Goede apparatuur, akoestiek en performance zijn dan essentieel. Als jij ervoor zorgt dat je de apparatuur en akoestiek net even wat beter voor elkaar hebt dan de meeste anderen dan kun je dit ook prima als service aanbieden. Ben je ook nog in staat om een goede performance uit de artiest te halen dan zul je zien dat daar zeker een hoop vraag naar is.

Het is ook niet vreemd om een goede deal te maken met en professionele opnamestudio. Je kunt jezelf aanbieden als engineer en de prijs van de studio waar je mee samenwerkt door factureren aan de klant. De studio eigenaar hoeft dan in principe niets zelf te doen, maar verdient toch geld.

6. Youtube

Start een youtube kanaal! Dat is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk: je moet hier in de eerste plaats wel het type voor zijn en zin in hebben. Er is echter best wel wat geld mee te verdienen; als je je ads en affiliate marketing goed aanpakt tenminste.

Abonnee’s zijn niet direct het belangrijkst: het gaat vooral om het aantal streams dat je genereert. Het laatste voorbeeld dat ik tegenkwam was en kanaal met 30.000 abonnees dat dat jaar 10.000 dollar verdiende met 3,5 miljoen streams. Dat zijn haalbare getallen met een leuk idee of goed product.

Goede kwaliteit en volhouden zijn wel een must. Reken op tenminste een dag werk per filmpje als je dit goed voorbereid, uitvoert en edit.


7. Lesgeven

Wellicht is het een idee om bepaalde kennis over te dragen. Zorg er wel voor dat je ook echt over de juiste kennis en ervaring beschikt. De markt van beginnende producers is zeer groot, en er is niets leukers dan mensen iets te leren waar ze de rest van hun leven iets aan hebben.

8. Sample packs verkopen

Geen slecht idee als je toch al je eigen sound maakt. Via bijvoorbeeld Splice of Loopmasters kun je jouw sounds gaan aanbieden. Als je wat bekender wordt is het misschien een slimmer idee om dit via je eigen website en social media te doen. Je kunt denken aan het maken van:

  • Drum en instrument samples (one-shot of loops)

  • Construction Kits

  • Vocal packs

  • Presets voor bekende synths

Hoeveel verdient dat? Ook hier moeilijk te zeggen, maar een top tien Splice Pack kan wel tussen de € 5.000,- en € 10.000,- opleveren. Soms koopt een bedrijf de samples in één keer af; je krijgt dan gelijk betaald. Het kan slimmer zijn om in royalties (percentage van de verkoop) betaald te krijgen. Het duurt dan langer voor je betaald krijgt, maar dit inkomen blijft doorlopen.

Heb je een vraag of opmerking? Laat het ons weten, we helpen je graag.


Wat heb je nodig als muziek producer/technicus?

Wat heb je nodig als producer of geluidstechnicus technicus? En als je met een opleiding mee wilt doen?

Het aanbod van produceer software en hardware is groot, en is het begin is het niet altijd even duidelijk wat nu echt belangrijk is. In principe heb je niet veel nodig tegenwoordig: een laptop, DAW, interface en monitoren of hoofdtelefoon is in de basis al genoeg. Een keyboard of andere controller maakt het leven echter wel een stuk leuker, en wat betere sounds zijn nooit verkeerd…Het eind is dus al snel zoek! Bij mij ook nog steeds..Ik heb inmiddels wel geleerd dat je beter gelijk goede spullen kunt kopen waar je dan eerst goed mee om leert gaan. Zorg dus eerst dat je basis goed is, voor je allemaal extra’s aan gaat schaffen:

  • Computer

  • Interface (geluidskaart)

  • DAW (muziek software)

  • Monitoren (en in dat geval ook je akoestiek) of hoofdtelefoon

Hieronder vind je een overzicht van waar je op kunt letten, welke merken veel gebruikt worden en waarom, en wat leuke extra tips. Heb je vragen? Laat het weten in de comments!

Computer

Je moet zelf bepalen of je een PC of Mac prettig vindt werken. Beide hebben voor en nadelen. PC is wat flexibeler misschien en MAC wellicht wat stabieler, maar dit hangt er net vanaf wat voor pc we het over hebben. Een mac is duurder, maar gaat over het algemeen wel langer mee. Wil je met Logic gaan werken dan heb je echter geen keus: dat draait alleen op Mac.

Vereisten:

  • Minimaal 8 gig intern geheugen; hoe meer hoe beter.

  • I5 of i7 processor (zo snel mogelijk). i9 Kan ook, maar let op dat de koeling dit aankan

  • Eén of twee SSD harde schijven. Bij voorkeur twee. Eén om je besturingssysteem en programma's te draaien en één om je projecten, samples en muziek te saven.

  • Bij voorkeur een harde schijf om backups te maken. Misschien in RAID configuratie, of met Time Machine.  Voor backups is een normale HDD prima

  • Als je een externe harde schijf wil gaan gebruiken om vanaf te produceren kies dan wel een SSD met USB3; dan weet je zeker dat het snel genoeg is.



DAW

Je hebt uiteraard software nodig om mee te werken. Je kunt de verschillende pakketten bij ons komen proberen. Populaire keuzes zijn: Cubase, Ableton, FLStudio, Protools, Logic en Studio One. Bitwig, Reaper en Reason zijn hele leuke alternatieven. Reaper is heel goedkoop, en Sonar is zelfs gratis.

Cubase is waarschijnlijk het meest uitgebreide programma, wat het ook weer een beetje onoverzichtelijk kan maken als je het zelf probeert te leren. FLStudio en Ableton zijn juist erg makkelijk en snel te leren, maar wat beperkt op sommige vlakken zoals het bewerken van audio. FLStudio is wel de beste deal: de aanschafprijs is al laag, en je hoeft daarna nooit meer iets te betalen. Dit terwijl andere programma's altijd geld vragen voor updates.

Logic is ook een prima keus, maar draait alleen op Mac. Wil je in grotere studio's gaan werken dan moet je ook Protools leren: voor thuis zijn er naar ons idee betere opties.

Ga je een opleiding volgen dan krijg je op de meeste programma's zo'n 50% korting.

Twijfel je over welk programma je wilt gaan gebruiken? Neem dan even contact op: we adviseren je graag en geheel vrijblijvend.


Afluistering: interface + monitoren & akoestiek

Of je nu muziek produceert, opneemt, of afmixt; je hebt altijd een goede afluistering nodig.  Vanaf het moment dat je op "play" drukt verlaat het geluid je computer via de geluidskaart (=interface).  Zo'n interface is meestal een alles-in-een oplossing waarvan je de onderdelen later ook los terug zult vinden in de grotere studio's:

  • Microfoon voorversterkers (ingang voor je mic)

  • Line inputs

  • A/D converters (analoog naar digitaal)

  • Soms DSP: een processor om plugins op te draaien

  • USB, thunderbolt of firewire aansluiting van en naar je computer

  • D/A converters (digitaal naar analoog)

  • Monitor outputs: om één of meer sets monitoren aan te sluiten

  • Headphone output(s): om één of meer headphones aan te sluiten

Om mee te beginnen volstaat een normale huis tuin en keuken interface:

Budget vriendelijk maar toch erg goed:

Scarlet2i2G2-large.jpg
  • Focusrite Scarlet en Clarett serie

  • Steinberg UR serie

  • Audient ID serie

Wat duurder:

  • RME

  • Universal Audio

  • Apogee

  • Antelope

Voor de kwaliteit van je afluistering zijn dus de D/A converter, je monitoren en je akoestiek en/of je headphone en de headphone output van belang.

Je wilt ook een betrouwbare interface: hij moet het gewoon doen als je hem aansluit zonder dat de software lastig doet, de driver ineens weg is, de prestaties alleen soms goed zijn etc. Vandaar dat we bovenstaande merken aanraden.

Is mijn onboard geluidskaart niet goed genoeg?

Er is wel degelijk kwaliteitsverschil tussen je onboard geluidskaart en betere audio interfaces. Het geluid is "natuurlijker”, strakker, het stereobeeld is duidelijker enzovoort

Monitoren

Het doel van studiomonitoren en headphones is om het geluid zo nauwkeurig mogelijk weer te geven zonder dingen toe te voegen of weg te laten. Hoe platter de frequentieweergave hoe beter dus, maar dit is zeer moeilijk om voor elkaar te krijgen. Daarnaast heb je bij je afluistering ook gewoon te maken met smaak: wat de één mooi en natuurlijk vindt klinken vindt de ander juist onaangenaam, vermoeiend, "plastic" etc.

Omdat het zo'n belangrijk onderdeel is van je signal-chain raden we aan om niet teveel te bezuinigen om je monitoren of headphone. Financieel gezien is dit ook niet handig; later krijg je toch spijt. Maar je bent ook gewoon een stuk langer bezig om iets voor elkaar te krijgen. In die tijd had je ook geld kunnen verdienen om betere monitoren te kopen..

download.jpeg

We krijgen zeer vaak de vraag waarom we KRK Rokits niet adviseren terwijl “heel veel bekende producers” deze gebruiken.

Het is echter echt een feit dat iedereen die begint met deze KRK’s er later spijt van krijgt; ze zijn niet nauwkeurig genoeg om snel een fatsoenlijke mixt te maken. Ze klinken echter wel gewoon “leuk”; lekkere bass vooral. Dat is tijdens het muziek maken natuurlijk wel fijn.

Goede betaalbare alternatieven voor in kleinere ruimtes zijn:

  • Kali Audio LP6 (350 voor een set)

  • Adam T5V (350 voor een set) of T7V

  • Equator D5

  • Focal Alpha 50 of 65

  • Yamaha HS5 of 7

De getallen staan meestal voor de grote van de woofer; 5 = 5 inch, 65 is 6,5 inch etc. Hoe groter hoe meer laag eruit komt. Denk eraan dat lage frequenties in kleine en niet behandelde ruimtes de meeste problemen geven.

Betaalbare opties voor wat grotere ruimtes:

SM9Left-large.jpg
  • Kali Audio LP8

  • Equator D8

  • Yamaha HS8



Wat duurdere opties zijn er erg veel:

  • Eve Audio (In de studio gebruiken we de SC408)

  • Adam

  • Genelec

  • Focal

  • ATC

  • PMC

  • Barefoot



Akoestiek

Stel je voor dat je super mooie speakers in je badkamer zet...Hoor je dan nog hoe goed de speakers klinken? Zeker niet. Iedere onbehandelde ruimte voegt galm en andere akoestische eigenschappen toe. Vooral de lage tonen geven snel problemen; je ruimte kan deze sterk versterken of verzwakken. Hou je daar geen rekening mee dan zal je werk in een andere ruimte helemaal anders klinken. Een goede akoestische behandeling is dus noodzakelijk om je speakers tot zijn recht te laten komen.

Goedkope Gamma matjes of Auralex absorptie absorberen alleen het hoog en lossen problemen in het laag niet goed op. Kijk bijvoorbeeld op GIK acoustics voor betere opties, of bouw ze zelf. De belangrijkste problemen om aan te pakken zijn de eerste reflecties (early reflections) en de staande golven veroorzaakt door lagere frequenties. Hiervoor zijn echte basstraps nodig.

GIK-Ceiling-Corners-Example.png



Headphones

In sommige gevallen is het gewoon niet te doen om monitoren te gebruiken: buren, niet te fixen akoestiek, of je vriendin of vrouw spelen dan ongetwijfeld een rol...Een goede hoofdtelefoon, eventueel in combinatie met software die de hoofdtelefoon nog nauwkeuriger maakt biedt dan wellicht uitkomst. Probeer ze wel eerst uit voordat je er één koopt: ook hier speelt smaak weer een best grote rol.

i.jpg



Populaire optie zijn:

  • Ollo Audio S4 en S4R

  • Sennheiser HD25, 600, 650

  • Audio Technica ath-m50x

  • Sennheiser HD25, HD650, HD800 etc

  • Beyerdynamic DT-770, 880 en 990

  • AKG K121, K712, K872 etc

  • Focal Listen & Professional

  • Audeze

Er zijn er nog veel meer natuurlijk. Koop in elk geval geen Beats of Skullcandy om mee te produceren! Die proberen het geluid veel te mooi te maken, en zijn daardoor veel te onnauwkeurig voor onze doeleinden.

Als je tijd hebt is het zeker aan te raden om de documantaire “The Defiant Ones” op Netflix eens te kijken. Sowieso super inspirerend hoe Interscope Records is ontstaan, maar ook hoe knap de marketing rond Beats (By Dre) gedaan is.

Correctie software

Er zijn sinds kort een aantal bedrijven die software maken om je monitoren en headphones "plat" te maken qua frequentieweergave.

Sonarworks.jpg


Sonarworks is dan de bekendste (misschien komt dat ook door hun verschrikkelijk irritante spam campagnes..), maar het werkt ook wel erg goed. Verwacht echter geen wonderen; als je kamer helemaal niet behandeld is dan help software niet veel. Alleen over headphones en in redelijk klinkende ruimtes heeft het veel effect.

Opnemen

Als je ook wilt gaan opnemen of samplen dan heb je tenminste één microfoon en pre-amp nodig. De pre-amp zit ook op de interface/geluidskaart.

Microfoons

Om mee te beginnen is een all-round mic de meest verstandige keuze. Condensator mics zijn dan het meest geschikt.

Budget

  • Rode NT1

  • SE Electronics

  • Aston Origin of Spirit

Wat duurder:

  • AKG C414

  • Neumann TLM

En daarna kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Een leuke optie die we ook welleens in de studio gebruiken zijn de modeling mics; daarmee kun je meerdere soorten microfoons nabootsen (klinkt natuurlijk nooit hetzelfde als de echt mics, maar je hebt wel veel klankopties). In de studio hebben we de Antelope Edge. Slate heeft hier ook een mooi systeem voor.

Antelope Edge.jpg


Mic pre-amps

Ook de mic pre-amp kun je los aanschaffen als je die van je interface bijvoorbeeld niet goed genoeg vindt. Je wilt dan waarschijnlijk gelijk een hele goeie:

  • A-Designs

  • Neve

  • Tube-Tech

  • API

  • Grace Design

Plugins

Op zich is je DAW compleet genoeg voor standaard werk. Zeker als je eenmaal weet hoe alles werkt. We gebruiken in principe EQ, dynamics, reverb, delay en modulatie effecten en dat vind je ook allemaal terug in je DAW.

Toch zijn er een aantal pakketten die gewoon heel prettig zijn om mee te werken, of toch net even vetter/mooier klinken dan de stock plugins. Je hebt deze plugins zeker niet allemaal nodig: probeer eerst één en ander goed uit voor je geld uitgeeft.

Fabfilter:

  • Pro-Q3

  • Pro-L

  • Saturn (distortion)

Hun andere plugins zijn ook erg goed.

Izotope:

  • Ozone (voor mastering)

  • Nektar (voor vocals)

  • Neutron (om mee te mixen) Fabfilter werkt wat dat betreft wel wat soepeler

  • Trash (distortion)

Cableguys

  • Volumeshaper

  • Half-Time

  • Filter

Hun bundle is ook leuk en daar zit alles in: Shaperbox

SoundToys:

  • Echo Boy (Echo)

  • Decapitator (distortion)

Universal Audio:

Heel veel erg mooi klinkende "vintage" plugins. Je hebt hier wel een geluidskaart of DSP kastje bij nodig van Universal Audio.

Slate Digital:

Maandelijks abonnement met al hun plugins. Vergelijkbaar met Universal Audio wat kwaliteit betreft.


GEHEIM WAPEN

Acustica Audio Diamond: mijn favoriete EQ om veel karakter en een vette sound toe te voegen.

Ze hebben ook een aantal gratis plugins die erg goed zijn.

Controllers

Haken Audio Continuum

Haken Audio Continuum

Inspelen met een controller ipv je muis of toetsenbord is gewoon een stuk leuker. Het aanbod is tegenwoordig zeer groot. Hieronder vind je wat goede en minder bekende opties.

Keyboards & grid controllers:

  • Komplete Kontrol serie: goede DAW ondersteuning en voor ieder budget

  • Arturia keyboards

  • M-Audio & Alesis keyboards

  • Akai Fire

  • Ableton Push

MPE controllers

Midi keyboards zijn misschien wat beperkt: de toets kan op en neer, de hardheid van de aanslag wordt geregistreerd en soms heb je aftertouch. Met onderstaande controllers heb je wat meer expressie-mogelijkheden:

  • Seaboard

  • Linnstrument

  • Expressive E-Touch

  • Artiphon Instrument 1

  • Haken Audio Continuum

VST instruments

Serum goud.png

Je komt een eind met de stock instrumenten uit je DAW. Toch heb je waarschijnlijk tenminste één extra synth en/of samples nodig. Er zijn een paar veel gebruikte opties:

Synths voor electronische sounds:

XFer Serum

Native Instruments Massive

Spectrasonics Omnisphere

Lennerd Digital Sylenth 1

Image Line Harmor

Sampers voor akoestische instrumenten:

Native Instruments Kontakt

East West Composercloud (abonnement: € 12,- per maand)

Vienna

Samples

Samples zijn vooral bij electronische muziek erg belangrijk. Gelukkig hoef je tegenwoordig niet meer hele DVD's te kopen met 2000 samples waarvan er maar 10 bruikbaar zijn.

Op Splice kun je samples en presets per stuk kopen. Dat scheelt een hoop geld en tijd.


Hardware

Je hebt hardware tegenwoordig niet meer "nodig", maar het kan een hoop karakter geven. Met de opleiding gaan we ook met de studenten Electronische Muziek altijd naar Sound Vision Studio’s om de echte klassieke hardware en mics te laten horen.

Om een idee te krijgen van wat er allemaal te krijgen is op dit gebied kun je op deze website terecht: www.vintageking.com

Wil je betaalbaar beginnen dan is het 500 systeem misschien een leuke optie. Dit zijn kleinere betaalbaardere versies die je in een "lunchbox" schuift die de modules van stroom voorziet.

p-4201-api_lunchbox_loaded_zoom.jpg


Kabels

Bezuinig niet te veel op kabels, zeker niet als het om wat langere afstanden gaat. Je krijgt dan geheid rommel in je signaal (ruis, piepjes, radio ontvangst). Gebruik waar nodig gebalanceerde kabels om dit te voorkomen.

Heb je een vraag of opmerking? Laat het ons weten, we helpen je graag.